Recording and mix by Etienne Sarthou
Mastering by Magnus Lindberg
Artwork by Raphaëlle Monvoisin

Released 2021-05-14
Reviewed 2021-06-17

terre ferme

Franska trion Përl kommer med ett nytt album, jag minns att jag skrev om dem för några år sedan och minns att det väl kanske inte var ett överdrivet spännande album men som hade en del intressanta inslag. Det här nya albumet har ett snyggare omslag med en varg på och det kanske indikerar något med mer bett. Som senast sjungs det på franska, sådant är förstås alltid kul då engelske känns överanvänt inom metal- och rockgenrerna. Men är det någonting att sätta tänderna i, eller är det bara ännu ett album i mängden?

Post-metal eller något i den stilen, modern extremmetall med varierade sånginsatser samt både aggressiv och melodiösa partier. Ganska varierat, ganska fräscht tycker jag också. Bra sånginsats, ganska snygg produktion med hyfsad dynamik och djup. Ett album som känns rätt så intressant sätt till stilistik, att de sjunger på franska kan nog vara en starkt bidragande orsak till denna känsla eftersom det inte är så vanligt. Dessutom tycker jag att de åtta spåren pågår under en vettig längd så att albumet inte känns så långt, en bra och hyfsat fräsch produktion helt enkelt.

Bra album med bra låtar, jag tycker att det låter ganska intressant, ganska spännande och framförallt kul. Plus för att de sjunger på franska, det ger en lätt exotisk känsla att slippa den vanliga engelskan, fler borde sjunga på andra språk. Men det är inte bara språket, det känns relativt fräscht och intressant. Svagheten är väl att jag saknar det där lilla extra, det är ett album som hade mått bra av något lite mer minnesvärt inslag som en vass hitlåt eller något annat som verkligen etsar sig fast i medvetandet – jag kan inte höra något sådant på detta album. Det kan göra att det trots sina styrkor blir ett album man ganska snabbt glömmer, det är lite synd eftersom det finns stora kvalitéer här.

Ett album som kan vara värt att kika lite närmare på, det kanske inte slår gnistor om det men det fungerar helt klart bra och jag gillar det. Ett litet lyft jämfört med förra albumet jag skrev om och för den som gillar de liknande banden och så vidare kan det definitivt vara ett kul album.