Faustine Bérardo

Mixed by Etienne Sarthou
Mastered by Magnus Lindberg
Artwork by Jeff Grimal

Released 2017-11-17
Reviewed 2017-12-18

Idag blir det franskt. Bandet Përl släpper sitt andra album, eller är det ett minialbum som det påstås i pressmaterialet? Det spelar väl egentligen ingen roll vilket, det är ett fem spår långt album med en speltid på 34 minuter. 34 minuter som tar oss på en hypnotisk resa Jorden runt, hur spännande låter inte det? Kanske är det en resa på elefantryggen som omslaget verkar indikera, en resa från Himalaya till den mänskliga själens mysterier. Det verkar onekligen som ett intressant album, åtminstone om man läser pressmaterialet.

Post-metal/post-rock är en lämplig beskrivning av vad man får höra när man knäpper igång musikspelaren och detta album. Det är minimalism, det är atmosfär och det är lite äventyrligt. Hyfsat snyggt producerat, sångerskan har en röst som passar väl in i ljudbilden och det hela ger en väldigt bra atmosfär. Dock blir det också snabbt klart för mig att det kanske är mest atmosfär och kanske inte speciellt mycket djup. Låtarna flyter lite samman till en enhet vilket ger en känsla av att det saknas dynamik och egentligen kanske mer en känsla av soundtrack än musikalbum.

Riktigt sköna atmosfärer tycker jag och från början lyssnar jag intensivt men allteftersom tappar jag lite intresse och känner mig ganska nöjd med att höra det som bakgrundsmusik. Kanske behöver man inte lyssna så noggrant utan bara låta det stå och snurra i bakgrunden och hänföras sådär lagom mycket av atmosfären och dramatiken. Det är nog ett album som kommer att gå hem bland dem som gillar atmosfärisk musik, post-rock eller post-metal, så om du är en av dem kan du med gott samvete titta närmare på detta album – eller minialbum om du så önskar.

För att sammanfatta kan man beskriva det som ett snyggt och trevligt album, ett hyfsat intressant musikaliskt äventyr helt enkelt. Så om du vill ha en spännande resa tycker jag nog att du kan titta lite närmare på detta album.

Tre liknande band: Oathbreaker/Solstafir/Cult Of Luna