Lyrics by Timothy Touchton
Photography by Holger Enghardt

Released 2021-10-29
Reviewed 2021-12-31

eternal-flame.de
roar!

Parallellt med coronaviruspandemin som alltjämt pågår fortsätter även den pandemi av mediokra album som drabbat musikvärlden. Det är något som slår mig nu när jag skriver på årets sista dag, kanske den sista recension jag skriver 2021. Det är nämligen så att Gravitation är ett utmärkt exempel på just detta med fantasilös och medioker hårdrock utan vare sig själ eller hjärta, det trots kompetenta gäster som Mark Boals och Göran Edman som båda är utmärkta sångare. Utmärkta sångare som tycks smittade av åkomman eftersom de låter ytterst mediokra båda två på detta album.

Stilistiskt läser jag att det ska vara klassisk heavy metal som möter klassisk rock med neoklassiska inslag, kanske är det Yngwie Malmsteen, kanske något annat. Det ska bjudas på virtuositet och utomordentliga framträdande läser jag, inte samma när jag lyssnar dock. Ganska typisk hårdrock med typiska melodier och sånginsatser, stilistiskt utmärker det sig inte det minsta. Inte heller när det gäller kvalitén på produktion och så vidare, ganska stereotypisk hårdrock av samma märke som de liknande eller om du vill en hel räcka andra band inom genren, Scorpions, Whitesnake, MSG, Kiss, och en massa annat om du så vill. Originalitet hör vi inte mycket av, det kan vi nog konstatera utan alltför mycket funderande.

Visserligen är inte musiken eller låtarna dåliga, men många känns förvånansvärt välbekanta och de flesta av dem ger väl ingen våldsamt positiv känsla. Utan att överdriva kanske vi kan konstatera att man inte imponeras av detta album, och att det är kreativt tråkigt. Dessutom är det lite väl långt med femtio minuters speltid, men det är inte speltiden som är problemet utan snarare känslan av hur mediokert det är, hur intetsägande, hur trött, och man börjar fråga sig själv varför någon vill släppa ett album som detta idag.

Ni kan utan vidare hålla er undan från detta album, det är en dussinproduktion. Känns som något själlöst och massproducerat med ordinära acceptable låtar staplade på hög som till sist blir ett segt och lite trött album. Ännu ett exempel på att pandemin av musikalisk medelmåttighet kommer att fortgå ännu ett bra tag, troligen långt efter att Coronapandemin glömts bort till och med. Kanske dör det ut om man inte köper album som detta, jag rekommenderar att använda pengarna till något vettigare.