Dreamtower (2003)
Lapse of Reality (2004)
Battle of Leningrad (2014)

Released 2020-10-09
Reviewed 2020-11-21

markboalsofficial.com

Mark Boals har hörts på mycket album här och där och har hunnit med några soloalbum och några med hans eget band Ring of Fire, kanske dock mest känd för sin roll i Yngwie Malmsteen’s Rising Force. Detta album samlar det bästa från hans solo och Ring of Fire fördelat på en skiva för vardera, hela trettio låtar och över två och en halv timme musik – det som slår mig är tanken att det borde gå att ha ett urval av färre låtar, det är bara sju album, totalt kanske 70 låtar om man drar ett snitt av hur album brukar vara – nästan hälften borde inte vara best of, det borde vara kanske tio, max tjugo procent. Så det tar en stund att spela sig genom detta album.

Heavy metal är väl vad det handlar om, Mark har bra röst och stor kraft i sin framtoning. Det är förstås relativt varierat eftersom det kommer från ett flertal olika album, dock inte tillräckligt för att man ska orka igenom båda skivor – det hade varit mer rimligt att kombinera på en skiva istället för två, det blir alldeles för långt detta. Koncentrationen försvinner alltmer ju längre in i låtlistan man kommer och jag kan inte släppa tanken på att detta nog snarare är most of och inte best of.

Det finns en rad bra låtar här, både ur Boals solomaterial och Ring of Fire – men det känns inte som att de valt och rensat tillräckligt mycket för att det ska vara intressant. En best of ska vara bandets absolut bästa och jag är inte säker på att det är det absolut bästa då jag kan komma på minst ett av de sju albumen som Boals gjort som är bättre än detta, troligen är det fler – då är det inte rätt. Vem orkar dessutom lyssna på samma sak, som inte är överdrivet varierat, i över två och en halv timme? Jag gör det inte, och jag tror inte att jag är ensam – jag gillar Boals men detta känns väldigt onödigt.

Jag föredrar kvalité före kvantitet och detta är tyvärr fokuserat på kvantitet snarare än något annat, jag undrar om det är rimligt för något band att göra ett best of-album med trettio låtar. Jag kan inte komma på något. Best of ska vara en glimt av det absolut bästa en artist har att erbjuda, detta är inte det – han har bättre album i sin diskografi och detta känns som ännu ett sådant där meningslöst och onödigt album som inte erbjuder något av värde. Låtarna är schyssta men det är vettigare att titta på något av Boals eller Ring of Fires studioalbum – detta kan man vara utan.