Recorded by Mikko Kujanpää
Mixed by Atte O. Pohjonen (Gut Punch Audio)
Mastered by Samu Oittinen (Fantom Studio)

Released 2020-09-30
Reviewed 2021-02-01

memoremains.com

Memoremains känner till vad storhet kostar och berättar om det på sitt första album som kallas just The Cost of Greatness. Frågan är kanske främst om albumet är värt kostnaden och om du betalar för storhet när du köper det. Pop-metal från Finland sägs det och det låter onekligen intressant, åtminstone sett till det första, finska är inget snyggt sångspråk om man säger så – därför är det väl tur att de inte sjunger på finska. Albumet i sig innehåller tio spår som avslutas med ett långt titelspår och har ett snyggt omslag, det känns ju i sig lite power metal får man väl påstå men det är väl inte en helt träffande beskrivning av stilen du får.

Ett album som rycker med, pop och disco blandas med symfonisk metal och klassisk hårdrock med kvinnlig sång. Det är klämkäckt som bara attans, det finns väl avbrytande spår till detta som lugnare Mindreader och vissa andra inslag men överlag är det riktigt poppigt och upplyftande. Snygg och glad ljudbild, sångerskan är bra och albumet håller en ganska bra variation – och låter ganska fräscht trots att bandet egentligen inte kommer med något direkt nyskapande, många power metal-band kör ju popmodellen, lyssna bara på Sabaton eller Freedom Call, Edguy med flera, men Memoremains känns ändå lite som att de gör sin egen grej.

Mycket att tycka om på detta album, kanske främst klämkäcka dängor som Theme Park, Lift Me Up och Bring it On, kanske ett par till. Mindreader som är lite lugnare känns däremot ganska forcerad och faktiskt inte speciellt lyckad, även titelspåret blir lite för mycket. Men när man gör det poppigt och klämkäckt till tusen kan det nog bli så att det inte alltid lyckas fullt ut, trots allt lyckas de mer än tillräckligt för att skapa ett riktigt vasst album och definitivt något som borde glädja om man råkar vara lite nedstämd.

Om du gillar melodiös metal och hårdrock är detta definitivt ett album att kika närmare på, det bjuds på hits i överflöd, på klämkäckt som attans, snygga klichéer och så vidare – man kan inte ogilla ett album som detta oavsett vilka kritiska glasögon man råkar bära. Visst kanske det inte alltid sticker ut men det är definitivt mer än tillräckligt bra för att kallas ett riktigt vasst album som kan vara värt att titta närmare på. Jag rekommenderar The Cost of Greatness, du får trots allt storhet för pengarna och det är långt ifrån alla skivköp som ger det.