Produced & mixed by: Tom de Wit @ The Imagineering Suite
Co-produced & Mastered by: Rich Gray @ Gray Matter Audio

Released 2021-01-29
Reviewed 2021-02-03

meerband.com
karisma records

Meer från Norge spelar hus, det är bandet andra album som följer fyra år efter den självbetitlade debuten. Bandet i sig bildades som en duo redan 2008 men har sedan expanderat i medlemsantal och är nu hela åtta stycken varav en kvinnlig och en manlig sångare. De beskrivs som ett eklektiskt kollektiv vars musik är en mix av orkestral pop, klassisk musik och progressiv rock, en beskrivning som kanske stämmer ganska väl – omslaget är däremot ganska tråkigt.

Det är musikaliskt ganska fräscht, ganska minimalistisk musik egentligen, samtidigt är den med komplexa inslag som skapar ett ganska stort djup i albumet. Det känns lättillgängligt men samtidigt tillräckligt varierat och dynamiskt för att hålla för upprepade genomspelningar. Jag gillar dynamiken mellan sångarna och ljudbilden känns fräsch, speltiden känns också sansad då det är betydligt bättre att man vill höra mer än att man väntar på att det ska ta slut.

Ett utmärkt album på många sätt, det känns som att man får väldigt mycket kvalité från det norska bandet. Det finns inga större svagheter och spår som Beehive, inledande Picking up the Pieces och Across the Ocean gör att man definitivt vill återvända till detta album flera gånger om, och när man återvänder upptäcker man dessutom något nytt och intressant som man kanske inte noterat tidigare.

Man behöver kanske inte skriva så värst mycket mer, det är lätt att konstatera att Playing House är ett riktigt intressant, riktigt bra, och riktigt spännande album med väldigt många positiva sidor och få eller inga negativa sidor. Det är ett album vi på Hallowed varmt kan rekommendera att ni tittar närmare på, ingen borde vara negativ till ett så bra album.