Fallen Idols (2019)

Artwork by Tristan Tait

Released 2021-04-02
Reviewed 2021-04-01

lord.net.au

dominus records

Trion Lord, en spinoff från bandet Dungeon, ett av Australiens mer välbekanta power metal-band, kommer med en rejäl samling covers. 21 covers från bandet Lord och två från Lord Tims Blackened Angel, det är vad man får när man tar den digitala versionen via bandcamp. CD-versionen har bara åtta spår och kommer i begränsad upplaga, snyggt omslag har den också. Personligen tycker jag att det är synd att den inte kommer i vinylversion då det är bara sådant jag själv köper, men det kan ju vara värt bara för att ha i telefonen och musikspelaren.

Det handlar om power metal, har ni hört Dungeon så vet ni vad ni kan förvänta er, lite ruffig power metal. Sedan blir det ju ganska varierat eftersom det byggs på låtar från diverse band och genrer, bland annat Savage Garden, The Police, Iron Maiden, Metallica och Kylie Minogue. De gör också covers på Helloween, Queensrÿche som låter lite för lika originalen för att vara riktigt spännande covers, men visst, I Want Out är alltid en schysst låt nästan oavsett vem som gör den. Det är snyggt producerat och de har satt egen prägel på albumet som helhet, speltiden är väldigt lång om man intar allt, men här kan man ju förstås välja vad man vill lyssna på.

Det är kul med covers och här finns det många intressanta inslag, Savage Garden-covern som inleder är riktigt vass och det finns fler, kanske främst det som kommer från det poppigare, det är mest dem jag kommer att behålla. Och Iron Maiden-covern Judas My Guide som ofta varit en av mina favoritlåtar från Iron Maiden, en rivig och bra låt som dessutom inte tillhör de låtarna man mest förknippar med Maiden. Det finns faktiskt rätt så mycket kul på detta album, det är ganska tilltalande och trevligt skulle jag vilja påstå. Sedan är det ju förstås ett album där bandet framför låtar som skrivits av andra och inte dem själva, det är ju alltid en lite negativ vinkel.

Jag kommer att behålla någonstans runt hälften av låtarna, bland annat de jag tidigare nämnt och tycker väl att det kan vara värt att kika närmare på albumet. Det är som sagt kul med covers även om det kanske är lite futtigt ur ett kreativt perspektiv, men samtidigt är det kul med nya perspektiv på låtar man känner igen. Kul också att Lord väljer lite mer intressanta låtar än sådana covers som de flesta väljer, så det kan definitivt vara ett kul album att kika närmare på.