Queen of Hearts (2018)

Mixed and mastered by Jesse Vainio

Released 2021-06-25
Reviewed 2021-07-24

kingcompanyband.com
aorheaven

Snyggt, omslaget alltså. Det var en tanke som slog mig när jag satte ihop layouten för denna recension, sedan har jag ju förstås också lyssnat på det finska bandets tredje album. Tidigare har de två på Frontiers och nu kommer det första på AOR Heaven, det nya bolaget är väl kanske inte lika stort som det gamla men kanske att de får mer uppmärksamhet då AOR Heaven verkar ta lite mer hand om sina skivsläpp. Till detta album har de återigen en ny sångare, något som nog inte är till nackdel. Jag laddade hem det förra albumet när det släpptes men hann aldrig lyssna på det då men drog en snabb genomspelning nu, denna är bättre och kan kanske vara värd att kika närmare på.

Melodiös hårdrock förstås, vad skulle annars komma på AOR Heaven? Många klämkäcka refränger, kanske lite tyngre än mycket i genren, drar lite åt band som Eclipse skulle jag vilja påstå. Bra sångare och riktigt snygg produktion, det som känns mest positivt är att de inte överputsat utan att det finns utrymme för lite kantigare hörn, lite tyngd. Knappast ett album som överraskar, det är ungefär ett låtmaterial som man kan förvänta sig och med knappa femtio minuter även en speltid som inte sticker ut. Eftersom variationen är ganska god kan man svälja att albumet är lite åt det längre håller, jag tror inte att det varit negativt för albumet om de hade valt bort ett av spåren.

Det inleds med ett sådant där äckligt klämkäckt spår som man nästan måste skaka ur skallen, och kort senare kommer Dangerous Tonight som är ett helvetiskt bra exempel på hur man skriver en hitlåt i den melodiösa hårt rockande genren, riktigt bra låt som jag gärna lyssnar på många gånger. Kombinera dessa riktigt finfina låtar med en även i övrigt stark skapelse vars enda direkta svaghet är att det inte bjuds på några överraskningar eller egna riktigt fräscha idéer. Men även om det är föga nyskapande känns det relativt fräscht tack vare energin och den vassa produktionen, få band lyckas skapa något som har en så självklar känsla som detta album. Det hade kunnat vara än bättre om de kapat bort någon av låtarna då ett kortare och än mer intensivt album hade varit till fördel och givit än mer vikt till de bästa låtarna och albumet som helhet.

King Company träffar väldigt rätt med Trapped och för den som gillar AOR eller melodiös hårdrock är det ett givet alternativ, ett riktigt vasst album. Man behöver inte komma med nya och fräscha idéer om man skriver lika bra låtar som King Company, tummen upp för finnarnas tredje album.