Produced by Andy Reilly at Muse Productions in Atlanta
Mastered by Maor Appelbaum at Maor Appelbaum Mastering in CA

Released 2021-01-22
Reviewed 2021-01-23

kickinvalentina.com
mighty music

Valentina sparkar igen med ett tredje album, och det är ett band som lyckats bra och vunnit priser och fått sin musik använd i sport och filmsammanhang. Så de borde vara bra kan man tycka, samtidigt jämförs de med band som AC/DC och sådana lite mindre originella artister, eller sådana som en gång var originella men sedan kopierats massor av gånger kanske är mer rimligt. Detta album tycks ha fått positiva omdömen av alla jag såg på nätet förutom av en etablerad tysk metal-tidskrift som rimligen borde ses som den mest professionella av de recensenter som jag hittade när jag gjorde research. Något som ofta slår mig är hur ofta så innehållsfattiga och tillbakablickande rockkarikatyrer som dessa, Bullet, Bonafide, med flera får positiva omdömen trots att de bara apar efter andra band och egentligen inte gör något av värde.

Det här är ännu ett av dessa album som kommer sig av den skolan som inspirerats av gamla rebelliska rockar och som nu känns mest som någon relik från det förflutna. Ingen direkt intressant relik ska påpekas. Typisk hårdrock som gillas av dem över sextio, fantasilöst och nostalgiskt romantiserande skulle man väl kunna beskriva. Väldigt ointressant ur en kreativ synpunkt, utan överraskningar. Ganska tråkig rocksångare, ganska lite variation, det är ett album som känns som något överblivet från förr snarare än något som skapats av ett relativt nytt band.

Okej rocklåtar för den nostalgiskt lagda, men förvänta dig inte att höra något som känns nytt eller fräscht. Det blir lite déjà vu att lyssna på detta album, allt känns som att man hört det förr. Det saknas helt fantasi och kreativitet, för mig är det inte intressant när man gör samma sak som otaliga band gjort tidigare, varför inte bara göra covers och spela live? Det känns som betydligt mer rimligt än skriva plagiat av andras låtar, tack och lov är det inte uselt och man kan lyssna på det. Uppenbarligen tycker också en del att det är väldigt bra så det kanske är jag och någon enstaka annan recensent som har fel men hur kan man vara entusiastiskt över det trettiotusende albumet som låter identiskt?

Jag antar att deras mål inte vara att släppa något originellt, men hur relevant och hur intressant är något sådant. Jag skulle säga att det här är ett album som snabbt kommer att glömmas bort och inte kan göra något större avtryck, det går aldrig att bli riktigt relevant om man inte gör något eget och Kickin Valentina är ganska bra på vad de gör men de känns också som ett meningslöst band, speciellt om de gör album som The Revenge of Rock.