Produced by Gabriel Guardian and Joshua Lopez

Released 2021-02-21
Reviewed 2021-02-09

immortalguardian.net
soundcloud
m-theory audio

Psykosomatiskt blir det när Immortal Guardian kommer med sitt andra album, det första kom 2018. Annars är kanske bandet mest känt för huvudmannen Gabriel Guardians förmåga att spela keybord och gitarr samtidigt. Ganska distinkt omslag på detta album som också innehåller gästspel från Helion Primes Mary Zimmer och gitarristen Marcelo Barbosa från Angra.

Musikaliskt beskrivs bandet som progressiv power metal och det är väl kanske en inte helt missvisande beskrivning även om de kanske mer är teknisk eller avancerad power metal för så värst progressivt är det väl inte. Högt tempo i låtarna och det är lätt att tänka band som Dragonforce när man hör på detta album, ingen värst vidare sångare tycker jag. Ganska snygg ljudbild annars och inte alltför stor variation, dessutom kanske lite långt album med speltid en liten bit över femtio minuter.

Nåja, ett hyfsat album men det händer lite för lite och det känns för statisk. Det är snabba riff och allt det där men det är inte speciellt mycket dynamik i albumet och jag skulle vilja påstå att det låter som mycket annat och egentligen finns oerhört lite som sticker ut. Visst har Guardian den där förmågan som är imponerande på youtube men som känns mest som jaha när man lyssnar på albumet. Jag saknar fräscha och finurliga idéer, jag saknar något som fångar mig som lyssnare. Dessutom finns det väl egentligen ingenting som får mig att vilja återvända till albumet och lyssna på det igen, ingenting som drar mig till detta album – det är faktiskt ganska tråkigt.

Så varför skulle jag vilja ha detta album? Det är en bra fråga, och jag är inte säker på att det finns ett positivt svar, så snyggt är inte omslaget, det finns ingen riktigt bra låt och det enda argumentet för är väl egentligen att det inte är dåligt och det är ett svagt argument för någonting. Nej, det finns bättre alternativ, power metal-genren bjuder på många album bättre än detta och Guardians gimmick gör sig bättre på video än på album. Jag har faktiskt svårt att se någon anledning att slösa pengar på detta, det finns nog ingen.