Canadian Classics (2019)
Vicious Mind (EP 2019)
Defender, Destroyer (2020)

Released 2020-05-18
Reviewed 2021-10-02

fighter records

Iskrig är tillbaka igen, enmansbandet Jo som nu alltså ger oss det femte albumet från detta iskalla ”band” från Kanada. Jag imponerades väl knappast av senaste albumet som vi skrev om förra året, den här gången sägs det gå i en mer episk riktning. Omslaget är målat och egentligen i samma stil som det föregående men att det går i mer ödesmättade tongångar, precis som albumet i stort.

Det blir mer doom den här gången, förra albumet var mer rakt på medan denna har en sådär doomig känsla – kanske viss inspiration från Black Sabbath? Det bandet nämns i pressmaterialet. Sången är mer teatralisk än på förra albumet, musiken mer ödesmättad kanske man kan beskriva det som – domedagsmetall kanske. Samtidigt är det ju inte direkt något vi inte hört förr, tidigare nämnda Black Sabbath är ju ett utmärkt exempel på ett band som gjorde samma stil av musik för femtio år sedan ungefär. Nyskapandet lyser definitivt med sin frånvaro och produktionen känns väldigt underjordisk, speltiden är däremot sansad.

Mer intressant än senast jag skrev om Ice War, men knappast intressant som helhet. Jag har hört bättre i genren och underground är inte direkt min grej – åtminstone ska produktionen vara acceptabel och behöver kostas på för att man ska vilja lyssna. Det är inte ett imponerande album på det sättet. Helt okej kanske annars, låtarna duger väl och det är definitivt inte bedrövligt och det märks att Jo har en del goda idéer – fortsätter han på denna lite doomigare stig kanske till och med hans iskrig kan kännas relevant snart.

Det är okej men knappast imponerande, det är ett album som väl fungerar utan att glänsa. Produktionen är för billig för att jag verkligen ska vilja lyssna på det, det går an en stund men till sist stör den svagare ljudbilden alldeles för mycket då de där riktiga hit-låtarna lyser med sin frånvaro. Kanske borde tempot på skivsläppandet sänkas och skivorna kostas på lite mer, det hade nog varit väldigt bra för kvalitén då detta precis som det förra albumet känns som lite av ett hafsverk.