Mastered by Andi Jung
Artworkby Marek J Sulewski

Released 2021-09-17
Reviewed 2021-09-09

glasgowcomascale.de
tonzonen

Tredje albumet för bandet Glasgow Coma Scale, ett band som tagit namnet efter en medicinsk term och man bör väl ha betydligt högre betyg på den skalan än tre efter en genomlyssning för att anse att ett album är bra. Sirens heter för övrigt detta bands senaste alster och det innehåller sex stycken spår och en ganska sansad speltid. Ett intressant omslag pryder dessutom den digipak som förärats mig i syfte att skriva om vad jag får höra, frågan är då om det är något att ha eller om doktorn förbryllat kommer att klia sig i huvudet efter att jag intagit det.

Musikaliskt handlar det om instrumental musik, som väl kan kategoriseras som post-rock, stoner kanske man också kan slänga in. Det är dock faktiskt inte helt instrumentalt då sista spåret innehåller lite sjungande, det är annars bra varierat och bra producerat, sansad speltid. Nog tycker jag väl att bandet satt samman en snygg produktion som känns väl genomarbetad och hyfsat fräsch, de bygger snygga låtstrukturer och utnyttjar att de inte ska klämma in en massa sång i sina låtar på ett väldigt bra sätt.

Vasst album med snygga låtar, det är riktigt tilltalande och imponerande på många sätt. De har satt samman ett album som känns väl genomtänkt med bra flyt och så vidare, kanske har de också tänkt noggrant på låtordningen och sådär. Jag skulle dessutom säga att det inte saknas hit-potential bland de sex spåren, inget av dem känns dessutom svagare utan det är starkt rakt igenom från inledning till avslutning. Ett riktigt snyggt album, inte bara omslaget utan också musiken som jag tror kan tilltala ett brett spektrum av fans.

Bättre är en trea på Glasgow Coma Scale om jag säger så, det är ganska bra med fart och hyfsat uppiggande. Jag tycker definitivt att ni kan ta er en närmare titt på vad detta band har att erbjuda, jag tror inte att ni kommer att bli besvikna.