Recorded at Ghost Ward studios
Co-produced with David Castillo

Released 2021-04-30
Reviewed 2021-06-01

electricboys.com
mighty music

Elektriska pojkar, är det androider? Man kanske laddar dem genom att sätta en kontakt i väggurtaget, och det fungerar till och med uppochner. Senast jag skrev om dessa elpojkar var jag inte överdrivet imponerad, det albumet var bra men kanske lite trött men hur fel kan det gå med ett utropstecken i titeln? Kanske inte alls. Det tycks vara i trä, men är det träigt? Electric Boys fick sex poäng för ett tidigare album så det är definitivt ett kompetent band. Vad ska vi då säga om detta nya album?

Funkig rockmusik är vad det handlar om, med snygg produktion, bra variation, stort djup. Det är betydligt mer svängigt och dramatiskt än förra albumet jag skrev om, bra sånginsats dessutom. Det är ett album med mer spontan känsla än senast jag lyssnade på dem, det får en kanske att tänka på Deep Purple, Hendrix och allt vad de heter, men samtidigt modernt och fräscht, kanske inte lika funkigt som deras tidigare alster kan jag läsa och det är nog sant även om det finns både funkighet och psykedeliska inslag som ger oss ett dynamiskt album. Med en speltid på knappa femtio minuter känns det också sansat, så det ska definitivt beskrivas som en stark produktion.

Riktigt bra, klart bättre än sist jag skrev om dem. Nu är det elektriskt. Det är också fantasifullt, det är retro men samtidigt fräscht och modernt. Jag tycker definitivt att det är värt att kika närmare på detta album med sina vassa låtar som bjuder på medryckande sväng och energi, fantasi och även en stor dos nostalgi – är det allt man behöver i svåra tider? Kanske. Jag ser väl inga större svagheter, kanske egentligen inte någon. Det avslutande spåret Interstellafella är det som gör starkast intryck på mig när jag lyssnar igenom allt.

Kika närmare på detta album, det är riktigt bra! Det är egentligen allt jag behöver säga för att beskriva detta album, det var lite trött när jag skrev om dem tidigare men detta känns betydligt mer vitalt och framförallt mer underhållande. Conny och hans manskap träffar väldigt rätt här och deras organiskt spontant elektriska album borde gå hem både hos Elpojkarnas fans och generella musikfans. När världen är uppochner kan det vara kul med album som vänder på den, det är det vi får här och det är riktigt kul.