Dan Skeed - guitar, bass, keys
Dennis Butabi Borg - bass
Herman Furin - drums

Released 2020-11-27
Reviewed 2021-01-06

aorheaven

Ett studioband som aldrig spelat tillsammans på plats, albumet har spelats in av medlemmarna i USA, Sverige och Australien. Den har spelat på båda sidor om midnatt om vi ska tro debutalbumets titel, när det gäller genre råder det nog ingen tvekan då det ser ganska typiskt ut för AOR genren och titeln gör ju inte den känslan mindre. Då är det ganska kul att bandet har förhoppningar om att kunna mötas och få komma ut och spela live i framtiden, det kanske är vettigt med tanke på hur svårt det är att göra AOR som faktiskt utmärker sig.

Det är inte direkt så att East Temple Avenue återuppfinner genren, eller kommer med några direkt överraskande inslag. Det är klämkäcka refränger, vass sångare, tydliga melodier och en allmänt medryckande känsla. Det är också väldigt polerad produktion, hörnen är rundade och det känns som ett ganska tryggt och familjevänligt album – knappast spännande. Låtmaterialet har väl mer eller mindre den vanliga variationen och som liknande band kan du väl i stort sett ta vad som helst, recensionen jag använda som mall till denna hade de tre som jag valde men jag hade kunnat ta en hel räcka andra band också, som Toto, Journey, Bad Habit, Roulette med flera.

Bra är det definitivt, medryckande och klämkäcka låtar som är lätta att ta till sig och lätta att tycka om och som alltid genererar positiva recensioner bland de mindre kritiska recensenterna som älskar allt. Men visst är det kul, visst kan man spela detta album några gånger och inte bli totalt uttråkad. Däremot är det inte speciellt minnesvärt, ganska snabbt faller albumet i glömska och jag hittar väl inte direkt något som lockar mig till det så när jag slutar spela faller albumet nästan direkt i glömska. Ett vanligt problem, det finns för mycket och sticker man inte ut kommer man försvinna i mängden och det tror jag att East Temple Avenues debutalbum kommer att göra – jag ser ingenting riktigt imponerande här.

Gillar man AOR så gillar man detta album, är man lite mer selektiv med sina musikaliska köp kan man gott hoppa över då det finns bättre alternativ i genren och det finns framförallt album som gör betydligt större intryck och är mer minnesvärda. Men visst, du lär väl inte bli besviken om du skulle råka investera några kronor i detta album, kan spelas både för och efter midnatt och på andra sidan midnatt kanske det dessutom är bra som hjälp att somna.