Lionville (2011)

II (2012)
A World of Fools (2017)

Released 2020-08-07
Reviewed 2020-08-23

lionville.it

Italienska Lionville som frontas av svenske Lars är ett band vi följt sedan de släppte sitt första album, eller följt och följt, vi har skrivit om alla deras album och gör så även med detta. Magic is Alive heter detta nya album och har det absolut snyggaste omslaget som satts på ett album av Lionville, vilket man också kunde säga om det förra som var debuten på Frontiers, och det var deras sämsta hittills. De kommer med elva spår denna gång och avslutar med titelspåret, så vad har då Lionetti och kompani satt ihop denna gång?

Överraskande nog är det inte AOR, utan något helt banbrytande. De slår till med klämkäcka refränger, poppig hårdrock med tydliga melodier och en skön rocksångare som gärna hörs i de högre registren. Väldigt polerad produktion och enkla låtar som bygger på refränger att sjunga med i. Första meningen var lite ironisk, det är så klart motsatsen till den jag menar. Lionville fortsätter på sin inslagna väg och Magic is Alive är en logisk uppföljare till A World of Fools, och det är väl i en sådan värld de bäst går hem så bli inte förvånad om de syns på bästsäljarlistor runt om i världen.

Låter det inte lite trött? Låter inte sångare Lars väldigt oengagerad och själlös? Svaret är ja, på båda frågor. Det finns någon utomordentligt bra låt på detta album, inledningen grym och sätter an en riktigt fin ton som sedan resten av albumet kanske inte riktigt håller. Överlag känns det som ett album som är lite som en färgläggningsbok där man färglägger efter nummer, ”paint by numbers” som man säger på engelska. Det är lite på ett sådant plan det ligger, Lionville låter bra, felfritt, snyggt, men också fantasilöst och själlöst. Det trycker på rätt knappar så man kan inte låta bli att tycka om Magic is Alive, men om du förväntar dig magi så finns det ingen att finna någonstans. Här finns ett gediget hantverk enligt väl etablerade mallar, lite som ett bra renoverat badrum eller något sådant – funktionellt men i slutändan inget man rycks med utav.

Föra bra för såga, för dåligt för att hylla. Mitt i skalan för Lionville, Nothing Without You lovade så gott men sedan tröttnar jag på albumet. Det låter bra, AOR-fans kan säkert tycka om det med tanke på att de bockar för hela checklistan. Solid men inte speciellt spektakulärt album från Lionville, kanske har de redan passerat sitt bäst före datum.