Vocals and bass recorded at Myrbraaten Lydkammer, Oct/Nov 2020
Mixed and Mastered by Ruben Willem

Released 2021-05-14
Reviewed 2021-04-14

djevel.net
aftermath-music

Djävulska norrmän är vad vi tittar på idag, det handlar om bandet Djevel som kommer med ett nytt album. De har trots att debutalbumet kom 2011 redan hunnit med en ansenlig mängd skivor, den här senaste Tanker Som Rir Natten har ett ganska flott omslag och sägs vara bandets mest varierade hittills. Det låter förstås spännande men, vad ska vi då säga om detta album – min första bekantskap med de norska djävlarna.

Svartmetall med kusliga atmosfärer och en väldigt rå känsla, de känns mörka och robusta. Det är ett genuint album med dramatisk känsla, omslaget visar ganska tydligt vad det är vi får, det är nattligt och mörkt men med viss känsla av färg och lite mer spänning än många av deras landsmän. Men det är den typ av mörka metal som norska band ändå lyckas ganska bra med och som väl kanske är det man mest förknippar med det landet ur den musikaliska synpunkten.

Man kan anmärka lite på att albumet är lite väl långt, närmare en timme fördelat på bara sex spår så man behöver inte vara matematiskt begåvad för att inse att det finns en del långa spår på albumet. Det hade nog kunnat vara mer direkt, samtidigt är atmosfären och råheten tilltalande, och albumet känns trots lite långdragenhet rätt så spännande. Det har en dramatisk känsla, det har ett stort djup och så vidare. Om man gillar black metal kommer man nog att dras till detta album, det har en viss magnetism även om man kanske inte är en omedelbar supporter av genren. Men samtidigt tröttnar man ganska snabbt på albumet trots dessa positiva aspekter så det är ett album man kanske inte bör besöka så ofta om det ska behålla sin charm.

Definitivt värt att kika på om man uppskattar black metal, speciellt den norska varianten ur genren. Men det kan faktiskt vara värt att kika på även om du gillar annan typ av metal för det finns, som jag redan nämnt, en hel hög med positiva inslag. Det är ett snyggt och intressant album som definitivt kan passa i skivsamlingen även om man kanske tröttnar lite snabbt på det.