Kristian Larsen - guitar
Jay Graydon - guitar
Pelle Holmberg - guitar
Daniel Rydholm - guitar
Tony Paoletta - steel guitar

Produced and arranged by Anders Rydholm & Lars Säfsund
Recorded and mixed in GodisPåScen, Växjo, Sweden 2016 – 2020 by Anders Rydholm.Additional recording by Lars Säfsund, Frank Nilsson, Muris Varajic, Jay Graydon, Kristian Larsen, Pelle Holmberg & Tony Paoletta.
Mastering by Frank Rosato, Woodcliff Studios, Sherman Oaks, USA

Released 2021-01-29
Reviewed 2021-01-08

aorheaven

Man kan ju undra om Art of Illusion hittat krysset på skattkartan, snyggt skivomslag har de i alla fall hittat om vi kikar på debutalbumet X Marks the Spot. Det är ett svenskt projekt, Anders Rydholm från hyllade Grand Illusion och Lars Säfsund som hörts i en hel massa olika band, senast var det nog i Lionville. Till sin hjälp har duon ett gäng kompetenta musiker och de ger oss ett album med ett dussin låtar av riktigt bra kvalité.

I grund och botten handlar det om AOR, men det är inte utan lite andra utsvävningar, det finns bland annat flera inslag som påminner mig om progressiva bandet A.C.T. men också Rydholms band Grand Illusion och en del annat, ett band som plockar russinen ur rockkakan och skapar något som känns fräscht och intressant. Dessutom är det ett varierat album med ganska stort djup, sångare Säfsund är bra vilket vi vet sedan tidigare, han låter dessutom mycket piggare på detta album än när jag lyssnade på honom på Lionvilles senaste album. Det är medryckande och bra producerat, ett album som känns lättillgängligt men som samtidigt har dynamik och djup för att hålla för många uppspelningar.

Riktigt vasst album som bjuder på många riktigt tilltalande låtar, bra dynamik och djup, ett album som kan påstås ha det mesta. Det är riktigt lätt att tycka om och ett av de mer spännande AOR/Melodirockalbumen jag hört på senare tid, ett jag definitivt kan rekommendera till den som uppskattar den typen av musik. Det finns inga direkta svagheter utan albumet känns fantasifullt och fräscht, riktigt tilltalande skulle jag vilja påstå. Alla spår är bra men kanske att man ska nämna optimistdängan Go som kan uppmuntra i deprimerande tider, och Walz for the Movies är en intressant och underhållande låt – men egentligen förtjänar de flesta låtarna ett omnämnande.

De hade nog en bra skattkarta där X markerade en hel del låtfynd som de sedan satte samman till detta förträffliga album som jag varmt kan rekommendera. Ett sådant där positivt och bra album som känns näst intill omöjligt att tycka illa om, kanske om man är en monumental tråkmåns eller något åt det hållet kanske. Det är riktigt vasst!