Michael Bonanno - Drums

Mixed and mastered at Homemade Rock 'N' Roll Studios, Trieste by Davide Falconetti
Artwork and graphics by Antonella "Aeglos Art" Astori

Released 2021-11-05
Reviewed 2021-11-13

sneakout records

Det är inte så många band som startar med en siffra men det gör denna italienska konstellation som ger oss debutalbumet Rock ’N’ Roll Rebirth. Kanske inte den mest fantastiska skivtitel jag sett, men kanske behöver rockmusiken återfödas med tanke på att den alltmer fylls med medelmåttigt dravel, som de flesta musikgenrer idag. Vi får elva låtar och en sansad speltid från detta italienska band, men får vi något värt att sätta tänderna i?

På många sätt ganska typiska melodirock eller arenarock, stora refränger, tydliga melodier, inte många krusiduller. Det är beprövade och effektiva knep som fungerat för många, jag läser exempelvis att man jämför sångaren med Tom Petty vilket kanske inte är helt missvisande. Annars är det väl sådant som Bon Jovi eller Bryan Adams som ligger nära till hands om man vill jämföra. Ljudbilden är ganska snygg, produktionen är modern och bra, det finns väldigt lite att vara negativ till på den fronten då de behärskar hantverket väl.

Det är dock knappast något man kommer ta glädjeskutt för, inte heller något man kommer att höja på ögonbrynen för. Men visst är det bra, det har fungerat förr och fungerar igen. Problemet är att det fungerar för många och för varje det fungerar för blir det lite tråkigare, om man redan har ett badkar fyllt till bredden med vatten behöver man inte fylla på mer men det är precis så det ser ut i musikvärlden. Subgenrerna svämmar över breddarna och det är likt en översvämningskatastrof som förstör allt i sin väg. Nu har dock 5ive Years Gone några väldigt tilltalande inslag som ändå skänker viss legitimitet till deras musik. Men jag hoppas verkligen att de försöker sig på något mycket mer spännande om de ska göra en uppföljare.

Förutom att det är lika unikt som att behöva gå på toaletten så har jag inte så mycket att anmärka på, 5ive Years Gone återföder knappast rock ’n’ roll med något nytt och spännande. Deras musik är kompetent utförd och den är tilltalande, men den är inte på något sätt unik och kommer att glömmas bort nästan lika snabbt som den spelas igenom.