Recorded, mixed and mastered by Mattia Stancioiu at Elnor Studio
Cover illustration, graphics and band photos by Mattia Stancioiu
MUA by Marina Tagliabue

Released 2021-02-05
Reviewed 2021-05-01

my kingdom music

Drömmar aldrig drömt, jag tror att de är fler än tre men det kanske det inte är för det italienska bandet som kallar sig 3 Dreams Never Dreamt. De släppte debuten 2012 och det dröjde ända till 2021 för det andra albumet som fått namnet Another Vivid Detail, för att följa nummersymmetrin sedan måste nästa album komma 2102 vi får väl se om de väntar så länge eller om de bryter den lustiga vanan att släppa album på år med samma siffror. Kanske släpper de album vart nionde år så nästa kommer 2030, vi får väl se, jag nämner bara detta för att symmetriska och återkommande inslag tycks vara deras grej om man ser till element jag lagt märke till både gällande detta album och debuten.

Roligt nog börjar allt med cirkusmusik, vilket passar bra mot det vi sedan får höra. Surrealistisk avantgarde metal kallas det i pressmaterialet och varför inte, det är avantgardistiska inslag, gotiskt passar också, progressiva inslag förekommer också – plus lite cirkusinslag. Det är ett historieberättande album som tydligen knyter an till debutalbumet, och som väl egentligen ganska sällan slår mig som ett viktigt inslag i det musikaliska då låtarna ändå känns lite oberoende av varandra. Det trots en del röstskådespel i talade partier. Another Vivid Detail är relativt fräsch och modern, även om jag väl kanske inte tycker att bandet direkt bryter speciellt mycket från konventioner, men de har trots allt en del roliga idéer.

Överdrivet bra är det väl egentligen inte, men visst känns det underhållande och ibland ganska roligt. Ett album som har sina positiva aspekter, jag tycker nog egentligen att avslutningen är det mest underhållande även om det blir cirkus inledningsvis. Det jag saknar är väl det där riktigt fängslande, det som lyfter ett album från mittenträsket till något lite mer intressant. Visst är de bra på vad de gör och visst finns det alla möjligheter att de som gillar goth och avantgarde kommer att gilla detta, men det är inget som sticker ut nämnvärt och som kommer att finnas kvar i medvetandet när 2021 ska summeras.

Man kan väl inte bara avfärda detta album, det kan vara värt att ta sig en titt på albumet då chansen är ganska god att du kommer att gilla det. Sedan är det väl kanske inte överdrivet sannolikt att du kommer att älska det. 3 Dreams Never Dreamts andra album är ett solitt och bra album som kanske inte kommer att göra något större avtryck.