Troy Burchett - Guitar

Coproduced by Sam Guaiana and Anton DeLost

Released 2020-10-16
Reviewed 2020-12-13

youngcultureny.com

equal vision records

Ung kultur är dansant och elegant, eller? Kanske, men jag är inte helt säker på det. Däremot är jag relativt säker på att bandet Young Culture är från New York i USA, åtminstone om man ska tro material jag sökt igenom för att få lite info till denna recension. Detta självbetitlade album är bandets debutalbum och det innehåller tio spår och trettio minuter musik, varav ett flertal finns som videor.

Pressmaterialet säger att de tar inspiration från genrer som hip hop, country, hardcore, diverse alternativrockgenrer och så vidare och sedan blandar det sömlöst till en enhetlig ljudbild. De har lyrisk tematik som rör svårigheterna att finna sin plats i livet under 20-talet, något som nog gällt varje ung generation under varje decennium men det kanske varit lite olika problem som stått högst på dagordningen. Musikaliskt kanske de hämtar inspiration från många olika genrer men de fastnar nog ganska mycket i ett poprockigt och lätt punkigt fack, snygg ljudbild, medryckande låtar, lättillgängligt och lätt att tycka om.

Bra album, kort och koncist, enkelt och ganska medryckande. Lätt att ta till sig, men också kanske lite lätt att tröttna på då idéerna och låtarna inte direkt känns nya och fräscha. Risken är att det blir ett album i mängden, ett som inte sticker ut och ett som man ganska snabbt glömmer. Det är inte riktigt tillräckligt vasst för att ge ett bestående intryck och det får mig att tro att deras album inte kommer att få alltför mycket speltid i långa loppet. Kanske är det därför bra att jag påminner om det nu, så här en stund efter att det släppts.

Något som också slog mig när jag researchade var att det fanns få recensioner ute, och det brukar vara en bra indikator på att det är ett album som kanske inte riktigt trycker på alla de rätta knapparna. Jag tycket att det är bra, mer än godkänt, samtidigt hade jag velat ha något lite mer fräscht och gärna lite mer ös i låtarna. Det är kanske inte helt fel att beskriva Young Culture som en solid debut och konstatera att det finns mycket outnyttjad potential i detta band.