Produced/mixed by Tony Newton
Mastered by Ade Emsley

Released 2020-03-06
Reviewed 2020-02-09

voodoosix.com
explorer1 music

Det blir simulationsspel när Voodoo Six släpper nytt album. Det är sjätte albumet för det, enligt pressmaterialet, kritikerrosade brittiska bandet. Vi rosade då inte deras andra album First Hit For Free som släpptes 2008, det risades visserligen inte heller men det var definitivt inget speciellt. Det nya ser åtminstone roligare ut än 2008-års alster och det har ju gått några år sedan dess så bandet bör ha hunnit utvecklas lite. Det är exempelvis bara andra albumet för nye sångaren Nik Taylor-Stoakes och de har adderat lite gitarrkraft. Steve Harris känd från Iron Maiden säger dessutom positiva saker om albumet i pressmaterialet, han sa positiva saker om First Hit For Free också och den var inte alltför imponerande.

Det handlar om ganska klassisk hårdrock, kanske lite bluesig med utrymme för starka riff. Det är ett ganska ösigt album med bra fart och en sångare som håller högre kvalité än den sångare jag skrev om sist jag skrev om Voodoo Six men det är knappast den mest imponerande sångare jag hört. Produktionen är god, modern ljudbild som säkert kommer att gå hem hos många rockfans. Det är dock knappast nyskapande, originaliteten lyser med sin frånvaro – det kan man snabbt konstatera, och speltiden på femtio minuter känns också lite väl tilltagen.

Simulation Game är ett ganska bra och hårt rockande album, det är ganska skoj att lyssna på och så vidare. Däremot skulle jag inte vilja påstå att det är ett album som ger något bestående intryck och någon direkt hitlåt kan jag inte hitta, inte ens om jag letar noggrant. Fyran i betyg är egentligen ganska svag men samtidigt är albumet för bra för att ta till ett lägre betyg, för bra för att vara dåligt men för dåligt för att vara riktigt bra, ungefär så kan man kanske beskriva kvalitén på Simulation Game. Det är knappast det mest minnesvärda albumet men om man delar smak med Steve Harris och gillar bandets tidigare alster kanske man uppskattar detta.

Inte det mest fantastiska albumet i världshistorien men det fungerar väl, en stunds underhållning med modern hårdrock. Men det är väl just bara en stunds underhållning och inte speciellt mycket annat egentligen, lämnar inget bestående intryck och man tröttnar ganska snabbt.