Echoes of Yore (2019)

Released 2020-11-20
Reviewed 2020-12-09

suidakra.com
soundcloud

mdd records

Suidakra har varit med ett tag nu, över en kvarts sekel och det är tjugotre år sedan de släppte debuten Lupine Essence, ett album som sålde slut snabbt. Och det har bara haft ett återsläpp genom alla år, men nu får den nytt liv bland annat finns den för första gången på vinyl. Vinylkopian är inte remastrad, CD-versionen får gott om bonusmaterial och ett lite annorlunda omslag som ändå känns troget originalet men betydligt snyggare.

Musikaliskt är det keltisk metall, ganska rå ljudbild och kanske inte så snygg som en del senare produktioner från bandet, och inte lika varierad som förra årets Echoes of Yore. Det Sången är vrålig och musiken är som sagt extrem metall med inslag från det lite mer folkiga och främst då keltiska, nog för att det kanske är lite uppsnyggad produktion men det hörs fortfarande att det är ett album med några år på nacken.

Det här känns som ett album för den som kanske inte kom över bandets debut när det begav sig, eller för den som vill komplettera sin samling av Suidakra-album. Det är ett album som kan vara värt att lyssna på men som kanske inte gör något väldigt bestående intryck på den som är lite mindre insnöad på Suidakra eller deras genre. Men även om det kanske inte gör överdrivet stort intryck kan jag definitivt se anledningar att införskaffa albumet, på vinyl för originalet och det mer spännande formatet, eller CDn (som jag hört) för snyggare och mer modern ljudbild och ett gäng bonuslåtar – mer innehåll för stålarna.

Är det värt att skaffa detta album? Jag tror åtminstone inte att man blir besviken, men om det är värt att införliva i skivsamlingen vet jag väl inte. Jag skulle inte göra det, men jag är väldigt restriktiv med vad jag köper och köper inte många album längre, de jag köper ska vara något speciellt, och det tycker jag inte att man kan säga om Lupine Essence – samtidigt tycker jag att det var en bra idé att återsläppa detta album så att den som uppskattar Suidakra kan komplettera samlingen med en vinylkopia av debuten.