Change the World (2017)

Produced by Holger Fath
Artwork by Nello Dell'Omo

Released 2020-11-20
Reviewed 2020-11-12

stanbush.com

Våga drömma tycker Stan Bush, och varför inte drömma? Det kanske är det som lett Stan till en lång karriär med många album, med låtar på filmer och så vidare. Det skrivs till och med att han är en legend i pressmaterialet och att detta nya album är ett mästerverk för denna Emmyvinnande musiker. Dare to Dream har definitivt ett drömmande omslag men frågan är om Stan verkligen vågat drömma när det gäller det musikaliska, senast var det inte speciellt våghalsigt.

Klassisk AOR, melodirock av en karaktär som inte känna nyskapande eller drömmande. Klämkäcka refränger, tydliga melodier, väldigt snygg produktion med polerad ljudbild och så vidare. Stan sjunger bra och har en röst som engagerar lyssnaren, men som nog också kan beskrivas som en ganska typisk sångare i genren. Det är nog inte speciellt mycket på temat överraskningar här, ett album som känns som en fin produktion med ett ganska typiskt urval av låtar och så vidare.

Bra album, bra låtar, bra energi, sångare, och så vidare – ett vasst album helt enkelt med massor av hit-potential. Det kanske inte är nyskapande men The 80s och titelspåret Dare to Dream är riktigt heta spår som definitivt gör det värt att lyssna på detta album. Jag tycker att det är riktigt tilltalande och gillar du AOR skulle jag bli oerhört förvånad om albumet inte föll dig i smaken, sedan kan man så klart alltid argumentera mot detta upprepande och fantasilösa musikbranschen bjuder på – ju mer som kommer, desto mer generiskt kommer det att kännas och du måste göra något extraordinärt bara för att skapa något som sticker ut.

Stan har några vassa låtar så han lyckas få det generiska att kännas lite mindre generiskt, hade detta kommit för tjugo år sedan hade det varit alldeles fantastiskt men nuförtiden måste man våga drömma mer om man vill göra något fantastiskt för detta må vara bra men 2020 är slut kommer vi ha glömt Dare to Dream oavsett hur bra de generiska hitlåtarna är. Därmed inte sagt att det inte är ett väldigt trevligt album att lyssna på, Stan kan definitivt göra medryckande musik även om han behöver lite nya fräscha idéer snarast.