The Ultimate (2014)

Produced, engineered and mixed by Holger Fath Recorded and mixed at: The Barn Studios, Moorpark, CA Mastered at: Aftermaster Audio, Hollywood, CA
Photos by Alex Solca

Released 2017-09-22
Reviewed 2017-08-23

stanbush.com

Förändra världen, är det vad Stan Bush försöker göra med sitt nya album Change the World? I så fall tror jag att han misslyckas, visst är omslaget schysst och sådär – och med låtar från Transformers finns det schyssta grejer men helheten saknar nog det som krävs. Men givetvis kan man inte underskatta någon vars diskografi som sträcker sig ända tillbaka till 1983, det är lång erfarenhet så visst borde han väl åtminstone ha möjlighet att ha kommit fram till vissa musikaliska slutsatser. Det sägs i pressutskicket att det trettonde albumet är hans bästa hittills och att det är en riktig musikalisk pärla, ett nästan perfekt kraftfullt AOR album för fans av House of Lords och så vidare. Det låter ju bra eftersom House of Lords fick schysst betyg tidigare i år av undertecknad.

Musikaliskt kan vi väll beskriva det som AOR, Melodiös rock/hårdrock med klämkäcka refränger och snygga melodier – riktigt välputsad produktion och bra sång. Inget konstigt. Inga överraskningar. Bara AOR enligt formatet, det känns inte som att Bush bidrar med något vi inte hört förr och han gör inte det han gör bättre än sina föregångare heller. För den som uppskattar AOR kommer att hitta mycket som tilltalar eftersom det trycker på samma knappar som de andra banden i denna genre, till exempel tidigare nämnda House of Lords – med den skillnaden att House of Lords har betydligt mer driv och energi, de känns mer spännande helt enkelt.

Stan Bushs nya album känns gjort för att tilltala så många som möjligt utan att skrämma bort någon. Ett album som blir lätt att ta till sig och lätt att tycka om men kanske inget man riktigt bär med sig och jag skulle bli förvånad om någon ens minns detta album 2018. Bushs problem är samma som för de allra flesta AOR-banden, han gör riktigt vass musik som är kompetent producerad, låtarna är lätta att tycka om men det drunknar i mängden av liknande musik som hela tiden släpps. För att verkligen sticka ut i denna genre idag behöver du göra något exceptionellt och det gör inte Stan Bush.

Change the World kommer knappast att förändra världen, inte ens musikvärlden. Det är helt enkelt ytterligare ett schysst AOR-album med sköna låtar som skänker en stunds underhållning men egentligen inte speciellt mycket mer än så. Warrior är nog albumets bästa spår men de fungerar alla bra och är alla underhållande – albumets svaghet är inte att det brister i kvalité utan snarare att det brister i idé. Det må vara hans bästa album men det är inte det bästa albumet i genren 2017, långt därifrån.

Label: L.A. Records/Cargo Records
Tre liknande band: House of Lords/Foreigner/Boston