Saundies - Guitar, Vocals

Labyrinth To The Gods (2000)
The Return To Godless Times (2002)

Released 2020-09-03
Reviewed 2020-11-06

sithlordthrash.com

Star Wars-inspirerad thrash metal från Tatooine, förlåt jag menar Australien och Melbourne men det är väl ungefär detsamma. De har varit strandsatta på någon avlägsen utpost under lång tid innan de nu kom med detta album, som indikerar att de tagit tillbaka imperiets garnison i Melbourne. Det är tredje albumet för dessa individer besatta av kraftens mörka sidor, ganska kul skivomslag får jag ändå påstå. Men vad ska vi då säga om äventyret?

Thrash med sci-fi-tema är vad vi får här, bra driv och energi med kraften från den mörka sidan bakom, kanske. Ganska typisk thrash metal egentligen, det koms inte med några direkt nya inslag, klart inspirerat av stora namn från både Europa och de amerikanska namnen – klassisk ljudbild. Hyfsat modern och snygg produktion, kanske inte så mycket variation men sansad speltid gör att man utan problem kan ta sig genom albumet som känns som ett välgjort thrash metal-album.

Schysst album, ganska medryckande tycker jag – kanske att de skulle ha slängt in lite Star Wars-influenser här och där för att skapa lite mer atmosfär men det fungerar bra trots allt. Titelspåret är nog favoriten, men det är ganska kul rakt igenom även om det kreativt kanske inte känns överdrivet speciellt då det blir lite väl välbekant och inte direkt nyskapande eller spännande på det sättet men kanske att kampen mot Rebel Scum och en Return to Godless Times värmer ett thrash-hjärta.

Det är ett album som kan vara värt att kika närmare på för er som gillar det thrashiga, det är ganska kul, och det är bra. Inte kanske fantastiskt och musikaliskt är det inte så värst mycket spår av Sith-lordar. Har ni för övrigt tänkt på vad det blir om man kastar om bokstäverna i Sith? Man kan inte direkt beskylla George Lucas för att ha speciellt imponerande fantasi på den fronten.