The Roaring of Dreams (2007)
Immortal (2012)
Fearless (2017)

Released 2020-10-09
Reviewed 2020-10-21

aprideoflions.com

Det är med lejonhjärtat Pride of Lions komponerat sitt senaste album, åtminstone skulle man kunna gissa det utifrån titeln. Det är Peterik och Hitchcocks sjätte album, det första albumet från 2003 var alldeles lysande och det som kommit efter har inte varit av samma kaliber, inte ens i närheten men de senaste två vi skrev om var bra och nu kommer de alltså med Lion Heart. Fearless hade snyggt omslag, det kan man inte säga om detta album, det har ett ganska trist omslag. Men vad ska vi säga om musiken?

Det låter som ett typiskt Frontiers-album, AOR med tydliga refränger och så vidare. En stark produktion, hyfsat varierat och så vidare. Toby Hitchcock är en väldigt kompetent sångare men jag tycker inte att han gör sin bästa insats på det här albumet, snarare kanske den sämsta jag hört honom göra. De tidigare albumen hade dessutom mer liv och fräschör, detta känns som ett Frontiers-album i mängden, det är inte speciellt imponerande ur det kreativa perspektivet men ett mycket välgjort album, precis som de tidigare albumen bandet gjort och långt ifrån samma känsla som debuten.

Ett solitt album, men knappast ett lysande. Frontiers släpper många ganska generiska album och de låter nästan likadant, detta låter faktiskt som väldigt mycket av Frontiers album och kan nästan beskrivas som ett ganska generiskt AOR-album. Det börjar lovande men albumet tar sig aldrig riktigt, jag saknar de där hitlåtarna som funnits på föregångarna och utan sådana minnesvärda hits känns Pride of Lions musik ganska innehållslös och i jämförelse med deras tidigare album känns detta album ganska ointressant.

Gillar du AOR och speciellt det som Frontiers släpper så vore det nästan dumt att inte kika närmare på detta album. Men vill du ha något ösigt och något fräscht inom den genren så finns det många alternativ som är betydligt bättre, Vegas album som släpptes för ett par månader sedan är ett exempel jag kommer på så här direkt men det finns fler. Lion Heart är utan tvekan Pride of Lions tråkigaste album, en väldigt slätstruken insats jämfört med debuten som kom för nästan två decennier sedan.