Mixed by Tobias Lindell
Mastered by Thomas "Plec" Johansson

Released 2020-08-07
Reviewed 2020-12-03

petercarlsohn.com

jono music

Peter Carlsohn är känd som bassist för välkända kristna rockbandet Jerusalem och har utövat sitt hantverk under lång tid. Nu kommer han med sitt första soloalbum, ett projekt han kallar Peter Carlsohn’s The Rise och albumet kallas Out of the Blue. Det är ett blått album med Peter på framsidan, på någon scen någonstans i världen kanske. Han har ju stått på en del scener genom sin långa karriär och all den erfarenheten har han nog tagit med sig till detta album.

Ganska klassisk hårdrock med klämkäcka låtar är väl ett ganska enkelt sätt att beskriva hur detta album låter. Jag skulle väl inte påstå att det är ett album som bryter någon ny musikalisk mark, men för ett album i genren är det ganska varierat och Peter sjunger ganska bra. Ett album med snygg ljudbild, känns hyfsat modern men kanske inte överdrivet modern. Speltiden är sansad med 36 minuter, vilket känns som en ganska sansad speltid för ett album i denna kategori.

Överlag är det ett bra album med schyssta låtar, jag gillar speciellt titelspåret som är dansant och bra. Ett ganska tilltalande album helt enkelt. Kanske inte fantastiskt, knappast banbrytande men det fungerar, det är bra och snyggt och i mång fall lär ju det vara tillräckligt. Gillar man Carlsohns huvudband Jerusalem kommer man nog att uppskatta även detta album.

Mycket mer än så behöver väl egentligen inte skrivas, det är inte ett album som gör något större intryck på mig, svårt att skriva speciellt mycket då. Den som gillar Jerusalem eller klassisk klämmig hårdrock kan mycket väl tänkas gilla även detta album – det kan vara värt att kika närmare på i så fall. Jag personligen tror dock inte att det är ett album som kommer att lämna några större avtryck efter sig, som många andra album: en stunds positiv förströelse och sedan glömska.