Mixed By Veronal and Andrea Rock at Attitude Studio
Mastered at DTuned Brighton Productions (www.dtunedbrighton.com)

Released 2020-09-18
Reviewed 2020-09-16

neroargento.info

rockshots records

Prisbelönte sångaren och multiinstrumentalisten NeroArgento kommer med ett nytt album, det femte ser det ut som. Det kommer på Rockshots Records och beskrivs som både ett steg bakåt mot de ursprungliga industriella rötterna men också ett steg framåt mot ett mer experimentellt ljud. NeroArgento var med och bildade industri-metal-bandet The Silverblack och har samarbetat med många artister som musiker eller producent, han har dessutom hörts på många spel-trailers och nått hyfsat mått av framgång på den japanska scenen. Circles heter det nya albumet och det tycks ju vara något som är bortom det mer normala – åtminstone om vi ska tro omslaget.

Industrial metal eller kanske synth-metal är väl hur jag skulle etikettera detta. Det finns ju många snygga synthpoppiga inslag här och ljudbilden känns fräsch och modern, sången är väl i sig inget speciell men fungerar i det sammanhang den används här. Energin är ganska hög och låtarna känns i vissa stunder faktiskt ganska fräsiga. Variationen kunde kanske vara större, lite känns det som att det repeteras, och det är inte bara för att jag spelar det många gånger på repeat. Speltiden känns ganska sansad med knappa 40 minuter fördelat över elva spår och produktionen är riktigt bra.

Bra album, det var vad jag spontant tyckte när jag började spela detta album, riktigt vasst i de bästa stunderna som jag nog tycker är tredje spåret Shed My Skin och nionde spåret Will You Feel Sorry. Men det är väl bra generellt med medryckande refränger, sköna synthpoppiga inslag och så vidare, samtidigt är det väl inget album som verkligen fångar en, det är bra och fräscht men det saknar den där magin som finns hos de bästa albumen. I Shed My Skin får jag lite av den känslan men annars känns det väl inte som jag lyssnar speciellt mycket, albumet pågår mest utan att fånga mitt intresse.

Med det skrivet tycker jag ändå att det är ett schysst album, och det är värt att kika närmare på. Bra energi och ett par riktigt vassa låtar finns, så gillar du synthinfluerad modern metal så är det helt klart ett album du borde kika på. Det är inte fantastiskt som helhet men i sina bästa stunder är Circles ett alldeles lysande album.