11 Never Walk Alone

Hoods Up (2014)
Boltcutter (2018)

Released 2020-04-10
Reviewed 2020-04-03

fire and flames

Dödsbrigaden från Moskva kommer igen med sitt tredje album som bjuder oss på hymner med taskig brytning, kan det vara något? Deras bultsax från 2018 var ordentligt vässad och de nya hymnerna lär knappast göra någon som uppskattade albumet från 2018 besviken. De namnlösa och maskerade ryssarna har gjort något riktigt bra igen, det är ganska enkelt att konstatera.

Det är hiphop, det är punk, det är inslag metal, hardcore, rock, det är lite allt möjligt stilistiskt. Ofta är det medryckande, och lätt att ta till sig med fräsch produktion, bra driv och kanske även en och annan överraskning. Det är väl ett fräckt inslag i en annars överdrivet mättad bransch men vill man ha lite musiknöje medan man isolerar sig från mänsklig kontakt så är det bättre än mycket annat som kommer ut nuförtiden.

Den som letar kan förstås hitta brister, det gäller väl i stort sätt allt som skapas, men det är ingen enkel uppgift då låtarna håller vass kvalité och känns överlag tilltalande. Kanske att jag saknar den där absoluta hit-låten som gör ett vasst album ännu vassare, men det finns riktigt bra låtar som exempelvis inledande Out of the Basement som sätter an en bra ton för resten av albumet. Jag skulle dock säga att alla spår på albumet är riktigt bra och att det inte är helt enkelt för mig att plocka ut en favoritlåt bland de elva.

Det blir helt enkelt tummen upp för dödsbrigaden vars tredje album härmed varmt rekommenderas. Det känns definitivt som ett album värt att kika närmare på, speciellt för er som vill ha lite omväxling från den alltmer översvämmade mittfåran i metal- och hårdrockströmmen.