Produced by Thor-Axel Eriksen & Ole Andreas Devold
Mixed & Mastered by Neil Haynes @ The Parlour Recording Studio

Released 2020-03-13
Reviewed 2020-02-25

mindtech.no

tritech music

Norge och progressiv metal är en kombination som genererat en del kul band och album, detta band som kallas Mindtech är ett sådant band. De har ett album i bagaget sedan tidigare och nu kommer de med Onnipresence, ett album med hyfsat flott skivomslag där jag speciellt gillar färgschemat. Den stora frågan är väl om musiken också är väl färglagd eller om det bara är standardprogg såsom många gör den, efterapad från Dream Theater och den stilen. Svaret kanske kommer längre ner bland bokstäverna.

Ni har ju redan fått veta att det handlar om progressiv metal, och det går väl i den Dream Theatraliska skolan men ändå med visst mått av fräschör, lite Circus Maximus kanske också finns i inspirationslistan – det känns som norsk progressiv metal, kul och fräscht som landsmännen i Leprous, Pagan’s Mind och nämnda Circus Maximus. Omnipresence är ett album som bjuder på åtta låtar med god variation, ganska stor djup och en del spännande infallsvinklar – det är alltid positivt när banden undviker de mest nedtrampade stigarna såsom Mindtech.

Vi bjuds på ett album med vass produktion, bra sångare och bra låtar. Albumet kanske framförallt börjar och avslutas riktigt bra, det ger en helhet utan några uppenbart synbara svagheter. Dessutom ger det en helhet man gärna återvänder till, inte bara en gång. De bjuder på klämkäcka inslag vilket är positivt, det är också positivt att de håller albumet sansat i speltid – inte många progressiva metal-album är under 45 minuter och saknar låtar över sju minuter, men det är sant när det gäller detta album.

Mindtech ger oss en höjdare, definitivt värd att kika närmare på – speciellt för den som uppskattar den norska varianten av progressiv metal. Det är kanske inte den mest fantasifulla progressiva metal jag hört och den är inspirerad av den gren av progressiv metal som Dream Theater gjort populär, men till skillnad från många ”copycats” tar de snarare fasta på det klämkäcka och lättillgängliga istället för det komplexa. Jag tycker att ni ska kika närmare på Omnipresence.