III (2019)

Produced/Engineered by Roger Lima with co-producer Mike Kennerty at The Moat House, Gainesville, Florida

Released 2020-07-14
Reviewed 2020-08-01

maskedintruderband.com

pure noise records

2019 släppte Masked Intruder nummer tre, tre streck och nu, ett och ett halvt år senare ungefär, kommer den i turboversion. Tydligen tyckte de att tre av de spår som sorterades bort tidigare var så bra att de borde ha varit med på albumet som enligt uppgift var deras mest klämkäcka hittills. Därför tyckte de att det var en bra idé att ett och ett halvt år senare släppa samma album med dessa tre spår, varför inte behålla dessa och skriva nya låtar och släppa på den albumet? För mig känns det lite märkligt att göra på det sättet, det spelar ingen roll hur bra de där extra spåren nu kan tänkas vara – de valdes ju dessutom bort från början.

Det är samma pop-punk som det var senast, det är ju samma album. Klämkäckt, enkla strukturer, typiskt för genren. Jag skrev ju förstås allt om det tidigare, de tre spåren vi inte hört tidigare är av samma karaktär som tidigare och ändrar egentligen ingenting på albumet, det blir en sisådär sex minuter extra musik som inte känns som att det gör varken till eller från sett till helheten. Variation är ungefär densamma som tidigare, inte överdrivet stor och speltiden kan man leva med, oavsett om det är tolv eller femton spår man lyssnar på. De hade kunnat ha med dessa spår när de släppte albumet från början, eller inte, det spelar ingen större roll sett till helheten.

Mer eller mindre samma album som förra året och fullkomligt onödigt, de hade gott kunnat skippa detta. Om jag bara ska se till kvalitén kan jag ju inte klaga, då förtjänar det samma betyg som förr, men varför släpps det? Man måste ju också bedöma vad ett album tillför när man sätter betyg och om det är samma album som tidigare är det ju svårt att säga att det finns någon större positiv aspekt med det, speciellt när det första knappast är slutsålt eller något sådant. Så, frågan är varför bandet tycker att det är en bra idé, bolaget vill ju gärna tjäna pengar men för min del känns det bara som att de försöker pungslå trogna fans. De hade kunnat ge bort de tre spåren till dem som köpt albumet som nedladdningsbara låtar, det hade varit betydligt mer rimligt, detta kunde de släppa vid något jubileumstillfälle om det dyker upp.

Inget fel på detta album i sig, det fungerar men jag är ser inte varför man ska släppa samma skiva igen bara året efter för att man tycker man glömt tre spår man ville ha haft med. Det känns mer troligt att de skrivit tre nya och de skriver nya låtar för långsamt men vill ändå tjäna pengar på sina fans nu när de inte kan turnera till följd av ett visst virus som ställer till en del runt om i världen. Det känns som ett cyniskt och fult försök att ompaketera en produkt och sedan sälja den under ett nytt namn som en ny produkt. Köp den inte.