Love and Other Crimes (EP 2016)

Produced/Engineered by Roger Lima with co-producer Mike Kennerty at The Moat House, Gainesville, Florida

Released 2019-03-01
Reviewed 2019-03-13

maskedintruderband.com

pure noise records

De maskerade inkräktarna har flytt från konstapel Bradford och satt samman ett nytt album, deras tredje som de finurligt nog givit namnet III. Det är ett album med ganska kul omslag där vi kan se de maskerade inkräktarna som snickrat ihop ett dussin låtar som konsumenterna kan uppleva. Deras senaste alster var ganska kul med roligare omslag än denna, en humoristisk EP med schysst punkrock – men vad ska vi då säga om detta nya album? Kanske ungefär samma sak.

Punkig rock, poppig sådan med medryckande låtar. Lättillgänglig musik som inte kanske imponerar i komplexitet men desto mer i spelglädje. Bra energi, en del humor och kvalitativ produktion är andra ting man kan påstå när man skriver texter om detta album. Viss form av originalitet har de ju med tanke på deras maskerade image och det där men man kan ju inte direkt kalla musiken för nyskapande eller originell då det handlar om ganska klassisk pop-punk, inga direkta konstigheter.

Bra musik med bra energi, trevliga låtar och så vidare. Det är ett kul album helt enkelt, och jag gillar det. Visst, jag gillar det väl inte så mycket att jag kommer att köpa tretton exemplar av det och så vidare men det är schysst och den som gillat dessa inkräktares tidigare alster kommer att uppskatta denna också eftersom de inte direkt förändrat sig nämnvärt under åren. Och att de sedan lyckas bra med sin musik gör inte saken sämre, det finns väl inga direkta svagheter på albumet – det enda jag kan se som svaghet är väl att allt de gör har gjorts många gånger förr. Det förtar dock inte att albumet består av schyssta låtar där jag nog tycker att avslutningen är trevligast av dem alla.

Så, på det hela taget gör Masked Intruder ett trevligt album som lär uppskattas av deras fans och den som gillar poppig punkrock. III är helt enkelt ett trevligt album skapat av en kvartett maskerade inkräktare, det kan definitivt vara värt att kika närmare på.

Label: Pure Noise Records
Tre liknande band: Teenage Bottlerocket/No Use For A Name/Direct Hit