Disposable camera shots and typewriter collages by Louis Jucker
Scanner art, rapidograph and layout by Marie Rebmann

Released 2020-10-30
Reviewed 2020-10-13

louisjucker.ch

hummus records

Louis Jucker säger att något gick snett i titeln till sitt med uttömmande album hittills, kanske är det utmattande de menar, han ser ju trött ut på framsidan den gode Louis. Snygg digipak-utgåva är det, men omslaget är kanske inte överdrivet intressant. Jucker sägs uppskatta Lo-Fi och DIY, han har hörts i band som Coilguns och en hel del andra grejer. Something Went Wrong beskrivs som ett självporträtt i tio spår för att möta åldrandet med värdighet. 31 Years Waiting For This, vem har inte funderat just så när de tittat på sitt liv vid en specifik punkt, det behöver ju inte vara vid 31 utan kanske 40 eller 62. Men är det ett bra album?

Folkrock kanske, eller folk- och rockmusik, Jucker gör det mesta själv med lite andra musiker som hjälper till i vissa inslag. Tio spår får vi där det avhandlar lite diverse, som att tappa hår och så vidare. Ett hyfsat varierat och hyfsat producerat album, Jucker sjunger hyfsat, det är hyggligt kreativt. Speltiden är också sansad med lite drygt 34 minuter fördelat på tio spår.

Har man väntat 31 år på detta kan man inte direkt imponeras, det är inte speciellt fantastiskt. Det är ett helt okej album, det imponerar väl inte överdrivet och känns inte speciellt minnesvärt. Jucker gjorde schysst punk i Coilguns men här gick nog någonting fel och då menar jag inte frisyren utan snarare en del av de tio spåren. Lite mer dynamik och bättre låtar hade inte varit av ondo för Jucker och detta album.

Jag gillar det inledande spåret 31 Years Waiting For This som är bra men resten av album gör inget större avtryck i mitt medvetande. Jag har lite svårt att se vem detta album vänder sig till, kanske passar det till den som dras till Lo-Fi och DIY, punkigare grejer och så vidare. Hemmasnickarentusiaster kanske dras till Juckers nya album. Det är väl kul nog för dem men jag har svårt att uppbringa speciellt mycket entusiasm.