Cover art by Pete Wonsowski

Released 2020-12-11
Reviewed 2020-12-28

lessthanjake.com
soundcloud
pure noise records

Silver Linings är det senaste alstret från Less Than Jake, ett band som hunnit med en hel del nu under en lång och framgångsrik karriär. Silver Linings har väl kanske inte det mest intresseväckande omslaget men bandet i sig har ju en ganska intressant uppställning med permanent saxofonist och trombonist som kompletterar den traditionella punkuppställningen av gitarr, bas och trummor – det är ny trumslagare till detta album.

Har ni hört bandet tidigare så kommer ni att känna igen deras stil, ska kallas den ju ibland, punkrock kan man också säga om man så önskar. Det är medryckande, enkla låtar som kryddas med blåsinstrument på ett sätt man inte så ofta hör, det är också något som ger albumet en lite mer positiv framtoning – ett glatt album skulle man nog kunna påstå. Kanske inte speciellt varierat, och för genren ganska typisk sånginsats ger att det skulle kunnat bli lite segdraget men sansad speltid håller den känslan borta och det är mest om man repeterar albumet som det tenderar till att bli lite repetitivt. Kanske inte ett album man tar fram och spelar om och om igen, det är lätt att ta till sig och att tycka om, samtidigt är det också lätt att tröttna på.

Medryckande och lite uppiggande album kan man väl påstå, de glada och pigga låtarna gör att det är lätt att humöret lyfter en aning. Samtidigt ska man väl inte direkt slå på den stora trumman då det inte direkt är något fantasifullt eller nyskapande vi får här. Jag läste ett citat från sångare och gitarrist Chris DeMakes som säger att om du gillar Less Than Jake kommer du att gilla även detta album, medan det kanske inte kommer att förändra åsikten av den som inte gillar bandet sedan tidigare – en ganska bra sammanfattning av vad du kan förvänta dig.

Så gillar du Less Than Jake bör du kika närmare på detta album, gillar du den poppigt punkiga rocken är det nog också så att du bör kika på detta album även om du specifikt kanske inte gillar bandet. Det är ett trevligt album, lite upplyftande men knappast ett som kommer att skriva in sig i musikhistorien som något annat än det nionde albumet av Less Than Jake.