Ildikó Monok - viola on Crystal Clear
Judit Mantlik - cello on Crystal Clear

Mixed, mastered and additionally produced by Gábor Deutsch

Released 2019
Reviewed 2020-02-01

spiritside

Det blir ungerskt när Hallowed tittar på bandet La Ment och deras EP Ready Set Grey, en EP som sett till utseende inte ser speciellt spännande ut. Duon som kallar sig La Ment spelade in denna redan 2013 och släppte den digitalt och kom sedan i fysisk utgåva på Spiritside för något år sedan och hamnade till sist i min recensionshög.

Det är poppig musik och tempot är ganska lågt, i avslutande spåret får vi lite stråkar och så vidare på en EP där melodierna är det kännetecknande. Hyfsad sång, innan jag kollade upp bandet trodde jag nästan att det var ett tyskt band då sångarens accent lät en aning tysk i vissa av låtarna. Ganska bra produktion också, bra komplement till den totala ljudbilden och variationen är dessutom ganska stor vilket ger ett nästan spretigt intryck då EPn är så kort och ger nästan känslan av att sakna sammanhang, lite som fyra spår som bara hamnat där, inte inspelade för samma sak utan vid olika tillfällen och sedan bara sammanfogade här. Det saknas en känsla av att det hör ihop.

Låtarna är annars riktigt bra, allihop tycker jag så där har de lyckats väl. Var för sig står sig låtarna starka men att lyssna på dem ihop sänker lite intrycket då det känns som att man nästan kastas mellan olika artister, mer spellista än album om man säger så, blandband för dem som är gamla. Jag tycker inte om sådant, album kommer alltid vara roligare än att blanda enstaka spår i spellistor – så därför tycker jag att det kanske inte riktigt helt fungerar trots att jag gillar alla fyra spår där kanske det tredje Set Your Suns är allra bäst.

För er som bara vill ha bra låtar så är denna EP ett gott alternativ, tyvärr får man dock inget riktigt sammanhang av de fyra låtarna som lika gärna hade kunnat vara från både olika album och band. Samtidigt tror jag nog inte den som väljer att skaffa denna lilla EP kommer att bli alltför besviken då bra låtar trots allt ändå fungerar även om de inte har ett sammanhang som lyfter helheten till högre höjder. Slutsatsen får efter en del velande och svammel bli att det är en ganska trevlig EP trots allt.