Mixed and mastered by Gergely Birkás at Fantomas Studio, Budapest
Cover painting by Péter Czakó

Released 2019
Reviewed 2019-12-03

spiritside.info/voltak
spiritside productions

När allt bara var, det är vad ungerska bandet Voltak kallar sitt debutalbum – ett album som kom för ett tag sedan. Det är ett album med en omslagsmålning som kanske inte är den mest spännande jag sett. Kanske är det ett udda band. Singeln Say No to Anything från deras kommande album släpptes på diskett – jag kan inte ens lyssna på den då jag inte har en diskettstation, hur många har en sådan idag? Och får ens en låt i hygglig kvalité plats på en sådan? Bandfotot visar en trio av karaktärer, ett foto som egentligen säger ganska lite om bandets medlemmar så vad säger musiken?

Indierock, alternativ rock, post-punk kan man väl beskriva det som. Egentligen tycker jag att omslaget ganska väl reflekterar vad man får höra. Det är kanske inte fabulöst producerat men melodierna är snygga och låtarna hyfsat medryckande – sången är inte fantastisk men passar bra för den musikaliska framtoning som Voltak har att erbjuda. De bjuder på ett dussin låtar som visar upp bra variation och speltiden känns väldigt sansad, inte för lång så att man hinner tröttna. Överlag tycker jag nog att det känns som en solid produktion, inget fantastiskt men det fungerar bra.

Jag gillar detta album, det låter bra med bra låtar och så vidare – någotsånär fräscht dessutom. Vad jag saknar är någon riktigt vass fängslande hitlåt som drar mig till albumet, därför känns det kanske inte överdrivet minnesvärt. Att lyssna på albumet känns dock positivt och jag uppskattar låtarna som jag tycker känns hyfsat väl hantverkade och lite lagom intressanta ur det rent kreativa perspektivet, men det finns som nämnt ingenting som verkligen griper tag i mig som lyssnare. Dock finns det väl goda möjligheter att den som uppskattar liknande musik tycker annorlunda och oavsett så bör man inte bara avfärda When All Just Were utan att ge det en chans.

Ett album man kan ge en chans, det känns värt att kika närmare på vad denna ungerska trio har snickrat ihop för deras debutalbum håller fin kvalité och har inga uppenbara svagheter. Jag tycker nog att vi kan konstatera att Voltak gjort ett snyggt och bra men kanske inte fantastiskt album.

Label: Spiritside Productions
Tre liknande bands
: Svoid/Gravel Shores/Nick Cave and the Bad Seeds