Partial photography by Levi Sianturi & Jeff Arwadi
Front cover concept and digital artwork by Jeff Arwadi
Front cover photography by SCA

Released 2020-08-01
Reviewed 2020-08-13

kekal.org

Quantum Resolution, det måste vara ordentligt hög upplösning när det indonesiska bandet Kekal kommer med ett nytt album. De har hunnit med ett par album vid det här laget, detta band utan medlemmar som bildades redan 1995. Vi skrev positivt om deras album Autonomy 2013 och det tycks vara ett band som gör sin egen grej snarare än följa invanda strukturer. Det nya albumet Quantum Resolution ska vara ett konceptalbum och är bandets andra sådana album, temat är om spirituell upplysning och om att veta var mänskligheten är som art och vart vi är på väg. Detta berättas genom tio spår där låtarnas musikaliska temperament följer det tematiska innehållet och de är trogna bandets musikaliska tradition med avantgardistisk approach och inslag av många olika grenar av metalliska, rockiga och elektroniska musikgenrer.

Det är ett album som inte direkt passar i ett format, ett album som inte lätt beskrivs i de typiska genrereferenser vi använder när vi skriver om musik av alla de slag. De tar sina inspirationer från många platser och skapar ett musikaliskt format som endast kan beskrivas som originellt. De vägrar hålla sig kvar på en plats, de kommer med extremmetalliska grejer ena sekunden, något bombastiskt storslaget nästa gång och något udda elektroniskt nästa gång. Det är ett verk som spretar åt alla håll, men som ändå är märkligt sammanhängande och väl underbyggt. Det är dessutom riktigt snyggt producerat och tack vare variationen och den intresseskapande förmågan blir det aldrig tråkigt, det går inte att ha synpunkter på en 57 minuter lång speltid i detta fall då det känns både sansat och rimligt – nästan så att man vill ha mer.

Riktigt spännande, riktigt välgjort med många oväntade och intressanta inslag. Jag tycker att Kekal gör det mesta rätt. Det jag kanske saknar är något riktigt magiskt som skulle ha höjt albumet till exceptionella höjder, men det förtar inte att det är ett riktigt intressant och riktigt bra album som jag uppskattat att lyssna på och som väcker både intresse och nyfikenhet. Man vill höra mer av Kekal, kanske fördjupa sig i deras många album när man hör detta album. Det känns kul att lyssna på band som vågar och det är nästan så att jag skulle vilja kasta upp sex poäng åt dem bara för att de vågar att strunta i genrer och vågar undvika att kategorisera sig i ett fack, men det är bara nästan.

Quantum Resolution träffar rätt i det mesta och det är ett spännande och oförutsägbart album med bra musik. Det utmanar lyssnaren att verkligen ta in albumet och inte bara masskonsumera som de flesta gör med sin musik. Kekal kräver något av sin lyssnare och gör här ett album som definitivt belönar den som vill lyssna, jag tycker definitivt att Quantum Resolution är värd att titta närmare på.