Produced By Mat Sinner
Mixed & mastered by Dennis Wardat TrakShak Studios
Recorded at Il Motore Dell’Auto studio

Released 2020-09-18
Reviewed 2020-09-17

roar

Lilith är italienska bandet It’sAlies debutalbum, konstigt namn på ett band kan jag tycka men det må så vara. Omslaget är väl inte heller något som slår mig som intresseväckande. Det sägs att bandet har en av de mest ambitiösa rocksångarna just nu och att de mest respekterade rockarna på den italienska musikscenen är de övriga i bandet. Hur denna fakta tagits fram fanns ingen information om pressmaterialet, men om det är sant borde det ju kunna vara väldigt intressant.

Det handlar om klassisk hårdrock, rakt på sak med kvinnlig sång – riktigt bra kvinnlig rocksång. Mat Sinner har producerat albumet och hörs som gästsångare på ett av spåren. Det finns andra prominenta gäster som Jörn Viggo Lofstad från Pagan’s Mind och Alex Beyrodt från Primal Fear som båda bjuder på gitarrspelande i varsitt spår. Det är väl egentligen inte ett speciellt nytänkande album och många fler än de tre liknande banden kan användas som jämförelse för den som sysslar med sådant. Det är bra ös och energi i låtarna och sångerskan är som sagt riktigt vass och imponerar.

Ett bra album generellt, men samtidigt är det väl knappast vare sig nyskapande eller sticker ut. Sångerskan gör väl egentligen albumet på mer eller mindre egen hand, utan den rösten hade albumet varit extremt tråkigt. Det är de där riktigt utmärkande låtarna som saknas, det sticker inte ut det finns ingen riktigt minnesvärd hit-låt vilket i längden kommer att göra att detta album glöms bort, lite fegt är det nog då bandet inte verkar våga vara annorlunda – det blir lite för statiskt för att verkligen glänsa.

Lilith är ett trevligt album med kompetenta låtar och en av de finare kvinnliga sångarna jag hört, det kan definitivt vara värt att kika upp för den som gillar kvinnofrontad hårdrock. Jag skulle väl vilja säga att det är ett vasst hantverk, ett bra album, men också ett album som saknar det där lilla extra som gör det bra till något fantastiskt.