Mixed and mastered in Studio Fredman in Gothenburg by Fredrik Nordström
Artwork by Jobert Mello

Released 2019-10-18
Reviewed 2019-10-03

rexoria.com

pride & joy

Svenska Rexoria är tillbaka med sitt andra album, det första släpptes i början av förra året och fick bra betyg av oss på Hallowed. I år har vi redan skrivit en liten artikel om dem för den som vill fördjupa sig lite mer i det nya albumet och dess musik. Ice Breaker heter detta andra album och det har begåvats med ett flott skivomslag och tolv låtar där avslutningen är på svenska och innehåller gästsång av Niklas Isfeldt som är känd från Dream Evil. Så, vad ska vi då säga om Rexoria och deras andra album?

Att det är melodiös heavy metal med lite folkiga och naturinspirerade inslag, det är ett album med kvinnlig sångare och det känns som en ganska logisk uppföljare till Queen of Light som släpptes förra året. Den känns också lite fräschare och kreativt lite mer spännande än debutalbumet, med vass produktion och snygg ljudbild bjuder albumet på ganska fräsch ljudbild. De tolv låtarna bjuder på ganska bra variation med lugnare låtar, fartiga låtar och till och med en folkmusikinspirerad powerballad på svenska – det finns en hel del här, till och med en sansad speltid som får plats på vinylskiva.

Det är ett höjdaralbum med genomgående trevliga låtar, Frida sjunger bra och bandet imponerar. De kan utan tvekan skapa kul musik, det jag kanske saknar lite är fler riktigt vassa hitlåtar som skulle ha höjt detta album ytterligare ett steg. Nu är det avslutande Vår Verklighet som fångar mitt intresse medan resten av låtarna är väldigt bra men ingen av dem sticker ut eller känns sådär våldsamt minnesvärd, det är avslutningen som gör att man verkligen minns det här albumet. Det blir på något sätt en del i vår verklighet och det glänser rätt ordentligt och kan nog kanske också tillhöra utmanarna om en plats på topp tio från 2019.

Varmt rekommenderat album med mycket tilltalande och fräsch musik, det blir absolut tummen upp för Ice Breaker som dessutom vill rikta lite uppmärksamhet mot alla isar som bryts upp nuförtiden, ett ämne som är ganska populärt nuförtiden. Så vill du ha en snyggt, intressant och relevant album så kan jag varmt rekommendera detta album. Ice Breaker från Rexoria är helt klart värt att titta närmare på.

Label: Pride & Joy Music
Tre liknande band: Avantasia/Eluveitie/Battle Beast