Karolina Johansson - Vocals

Recorded, mixed and mastered by Pontus Hermansson & Christian Larsson
Cover art by Rick Harrysson

Released 2020-05-01
Reviewed 2020-06-24

Homepage

Hellevator går ut hårt med sin debut-EP Sentenced to Hell, en EP som avhandlar historien om en masskjutning i ett köpcentrum där vi får följa händelsen från skjutning till dödsdom och begravning, det är med andra ord inte ett svenskt fall då dödsstraff är olagligt i Sverige. Det är en historia som berättas i fem spår och släppet är så här långt enbart digitalt men bandet påstår att en CD också ska släppas så småningom. Det kan nog vara positivt då historieberättande album oftast fungerar bäst i fysisk utgåva eftersom man gärna vill ha ett häfte och lite så för att lättare kunna hänga med i berättandet.

Det är thrash av ganska klassiskt snitt med bra fart och kraft, rivigt vrålig sång som kryddas med lite kvinnliga inspel. Det skapas en intressant dynamik som ger djup till berättandet av de kvinnliga inspelen, sångerskan är dessutom riktigt bra på denna EP. Snyggt producerat tycker jag också att det är, kanske till och med att det finns en lite fräsch känsla i den musikaliska bild de målar upp. De berättar också storyn snyggt, samtidigt kan jag också påpeka att låtarna står sig bra i sin egen rätt också så man måste inte vara kännare av det konceptuella musikberättandet för att uppskatta detta album – det ger bara en extra dimension till helhetsbilden. Speltiden är bara 24 minuter men det känns faktiskt lagom för den här berättelsen.

Rivig och fräsch EP som är kul att lyssna på, så kan man sammanfatta mina intryck av denna EP. Jag tycker nog främst inspelen med kvinnlig sång bryter av och skapar en fräsch känsla och som skapar en positiv aura kring albumet. Utan den är det välgjord thrash metal som är lätt att ta till sig och tycka om, historien ger lite extra djup och dimension och även om jag letar är det svårt att hitta något uppenbart negativt, det är helt enkelt riktigt trevligt att lyssna på denna EP.

Det är bra fart från start och thrash metal-fans likväl som andra fans kan säkerligen tycka om denna riktigt fina debut. Och med allt det skrivet är det väl bara att konstatera att Hellevator debuterar på ett imponerande sätt.