The Valiant Fire (2015)

Mixed and mastered by Scott Atkins at Grindstone Studios
Cover art by Sabercore23art

Released 2020-07-31
Reviewed 2020-09-02

damnationangels.com

Album nummer tre för Damnation Angels, det är ett album med ny sångare och som släpps i egen regi. De två tidigare albumen har kommit på Massacre Records och dem har vi på Hallowed varit positiva till. Fiber of Our Being heter det nya albumet som bjuder på nio spår av storslagen karaktär. Ett pussel till omslag har det också, ganska bra omslag tycker jag nog. Och albumet går i samma anda som de två föregående.

Melodiös power metal kan man väl säga, symfonisk metal kanske. Sångarbytet kan nog inte påstås ha påverkat i någon större utsträckning – det byggs i samma stil som tidigare. Ganska kraftfull och storslagen ljudbild, stilistiskt inte särskilt speciellt men ganska fräsch ljudbild med bra ös. Det är bra producerat. Dessutom varierar de albumet ganska bra och bjuder på sansad speltid och sansad speltid är alltid ett plus då ett för långt album alltid ligger artisten i fatet även om de har bra hits. Nästan att Fiber of Our Being känns lite kort, vilket också är bra, hellre att man vill ha mer när det är slut än motsatsen.

Det är bra med bra refränger, starka melodier, storslagna arrangemang och bra energi. Det finns faktiskt inte speciellt mycket att anmärka på när det gäller detta nya album från Damnation Angels. Det jag egentligen saknar är en riktigt vass hitlåt, något som verkligen griper tag i mig. Det är synd att det inte finns en sådan eller ett par då detta album är så snyggt gjort att det är omöjligt att ogilla det, men det är inte så lätt att verkligen hänföras heller då det där lilla extra saknas. Jag tycker fortfarande att det mest positiva album de gjort är debuten Bringer of Light från 2013.

Det är ett kul album men jag tycker nog trots allt att Damnation Angels var bättre fött, men gillar du bandet kommer du med största sannolikhet att gilla detta album. Jag tror inte att någon direkt kan ogilla det, det saknar bara det där lilla extra för att sticka ut. Ett solitt men inte särskilt spektakulärt album, kan ändå vara värt att lyssna på.