Artwork by Roberto Toderico
2019-mastering at Medley Studios

Released 2019-12-06
Reviewed 2020-03-18

blitzkriegmusic.com
mighty music

Högljudd och stolt kallar Blitzkrieg sitt nya alster, ett alster som har innehåll från senaste albumet Judge Not, ofta i lite omarbetat format. Sex spår, ganska kul skivomslag, roligare omslag än albumet Judge Not som alltså lånat flera av spåren till detta album – tack och lov är de inte i samma version som på albumet förutom det inledande titelspåret. Det är dock svårt att släppa känslan av att det mest handlar om ett försök att pungslå fans snarare än en vilja att skapa något nytt.

Dinosauriemetall skrev jag senast det begav sig, bandet bildades 1980 och de låter fortfarande ungefär som de gjorde då. Det är ingen större skillnad jämfört med albumet Judge Not från 2018. Lite mer dynamiskt kanske, och ett lite orkestralt inslag så det är mer varierat än albumet och mer sansad speltid då de betecknar detta som en EP även om den med 33 minuter känns mer som albumlång än EP-lång. Och som ni försåt kan det ju knappast beskrivas som nyskapande, det är hyggligt producerat och sångaren är helt okej – knappast något ögonbrynshöjande här.

Knappast speciellt bra heller, det känns, som jag skrev tidigare, mest som ett sätt att pungslå sina fans. De som samlar lär ju vilja ha även om det inte bidrar med något av värde jämfört med 2018-års album. Inga spår som sticker ut och inget som direkt imponerar – fantasilöst och tråkigt skulle jag vilja påstå.

Det känns som en väldigt onödig produkt, vill man ha Blitzkrieg anno omkring 2020 så är albumet Judge Not ett betydligt bättre alternativ. Det här känns mest som en ganska tråkig och innehållslös fantasitom produkt som vi gott hade klarat oss utan – varför inte skriva ett nytt album istället? Jag får lite känslan av att tiden sprungit ifrån Blitzkrieg och deras musik.