Simon Pickett - Guitar/Vocals
Niall McGrotty - Drums

Deah of a Hero (2012)

Worldwide Genocide (EP 2014)

Released 2020-10-04
Reviewed 2020-10-29

Bakken säger att detta betyder krig, deras första släpp på ett tag. Vi har skrivit om deras två tidigare alster som fått fina betyg. Detta tredje alster har ett hyfsat skivomslag, men är det spännande att lyssna på? Det har ju inte varit så värst nyskapande, men bra på de tidigare alstren. Det är förstås ingen garant för att nästa album ska vara bra och heavy metal är inte direkt en genre som låter sig varieras alltför mycket alltför enkelt, så vad ska vi då säga om Bakkens nya album?

Klassisk och ganska kraftfull heavy metal med en del driv och energi, bra produktion och hyfsad sångare. Variation sett över albumet är bra men kanske inte den största vi sett eller hört och de fräscha idéerna lyser ganska mycket med sin frånvaro, den som hört de två tidigare alstren kommer att känna igen detta album för egentligen har de inte tagit något direkt steg från föregående alster till detta trots att det gått några år emellan.

Det är ett ganska bra album, men trots att de adderat ny sångare och sådär tycker jag inte att de tar sin musik framåt och det känns lite som att de stampar. På ett sätt ett mognare album än vad de släppt tidigare, men också ett lite tråkigare så de föregående åtminstone kändes lite fräscha, detta känns lite stelt och kanske lite försiktigt. Därmed inte sagt att det inte kommer att fungera, den som gillat bandets tidigare alster kommer med största sannolikhet att tilltalas även av detta album. Dock kanske det inte har lite stor slagkraft för mer perifera lyssnare som mig och många med mig, speciellt inte om man hört de tidigare albumen eftersom detta då känns lite som en upprepning där tidsrymden mellan albumen egentligen talar mer till albumets fördel än dess kvalité.

Gillar du Bakkens tidigare alster, eller om du uppskattar tung och klassisk heavy metal med snygg modern produktion så ska du definitivt kika närmare på detta. Bakken har satt samman ett starkt och solitt album, det kanske inte är något spektakulärt men för den med dragning till genren finns det goda skäl att kika lite närmare på vad Bakken har att erbjuda. Jag tycker väl att de var bättre förr men det här är ett fint album trots allt.