Death of a Hero (2012)

Recorded and mixed by Bakken
Mastered by Sonopod

Released 2014-10-30
Reviewed 2014-09-15

bakkenband.com

Jag bjuder på en tidig recension, Bakkens nya femspårs EP släpps om lite mer än en månad något jag inte visste när jag började lyssna. Ibland kanske man borde läsa informationen i förväg. Worldwide Genocide är namnet på denna EP som huserar en kvintett låtar och ett ganska intetsägande skivomslag. Men deras album Worldwide Hero från förra året hade inte direkt världens snyggaste skivomslag heller så man kanske inte ska dra några slutsatser om den saken.

Bandet bjuder på en kvintett låtar som jag redan noterat, det bjuder på ganska rak hårdrock med tyngre inslag, lite känsla av tysk power metal och liknande. Tunga riff, maskulin och kraftfull sångstämma, kraftfull musik och rejäl produktion. Ett enkelt recept, och helt utan krusiduller. De erbjuder oss klassisk heavy metal lite eget kryddad vilket ger dem en känsla av vara relativt fräscha utan att för den skull egentligen vandra utanför någon mall. 24 minuters speltid, det känns ganska lagom faktiskt även om jag inte skulle ha något emot att de gjort ett helt album med kanske två-tre låtar till och 10-12 minuters ytterligare speltid heller.

Det är en schysst EP, bra låtar, bra driv och energi och kanske ett litet steg upp från senast. Ett väldigt litet steg i så fall. Bra låtar, allihop. Hyfsat med variation får vi också så jag har svårt att hitta någonting att klaga på när det gäller den här EPn, den har precis vad man kan förvänta sig och önska sig från ett band som Bakken. Jag kan bara lyfta på hatten och konstatera att detta är väldigt bra och väl värt att titta närmare på för den som kallar sig metalfan.

Jag har svårt att plocka fram ett favoritspår, de är alla riktigt bra så jag kan mest bara konstatera att ni nog borde ta er en stund och titta närmare på denna väldigt trevliga EP. Bakken fortsätter att leverera kvalitativ heavy metal och lyckas låtar relativt fräscha i en genre som det annars brukar växa både mögel och mossa på. När kommer nästa album?

Tre liknande band: Iron Maiden/Helloween/Iron Savior