Arragements by Bruno A and assisted by Alexandre Santos
Music by Bruno A & Alexandre Santos
Logo and Artwork by Alexandre Santos

Released 2020-06-19
Reviewed 2020-09-12

architectsofrain.com

Arkitekter av regn, betyder det att de är regnvarelser som arbetar inom arkitektyrket, eller att de ritar regn? De är Alexandre Santos som hörts i flera band vi skrivit om på Hallowed, och Bruno A som vi också skrivit om. De har hjälp med det rytmiska av Usama Siddiq och Manuel Costa. Ghost Notes kallas detta debutsläpp från det Berlinbaserade bandet, det har ett ganska neutralt skivomslag som inte sticker ut och fyra spår.

Det handlar om post-rock/-metal, instrumental och atmosfärisk progressiv metal, det känns lite drömmande och svävande, inte speciellt dynamiskt. Inte heller speciellt dramatiskt, inte så mycket djup utan mest snygga ljudlandskap – lite som att lyssna på ett sommarregn en dag i mitten av juli. Låtarna flyter snyggt ihop med varandra men är ändå relativt varierade över den tjugosex minuter långa speltiden. Ingen sång förstås, det blir lite som ett soundtrack eller något i den stilen och det är väldigt fint producerat.

Det är bra, jag gillar atmosfärerna och ljudlandskapen detta band målar upp, de gör det riktigt snyggt. Samtidigt som det är snyggt och atmosfäriskt så är det kanske inte riktigt lika spännande eller gripande, inte så fängslande som man vill att ett riktigt bra album ska vara. Ett album som nog kan gillas av de flesta men samtidigt ett som kanske inte riktigt kommer att hänföra någon. Det blir lite som ett neutralt soundtrack, kanske till sommarens regn eller när man sitter på ett berg och tittar på solnedgången eller soluppgången – då är detta album ett riktigt bra alternativ.

En ganska tilltalande EP som definitivt kan vara värd att kika närmare på för den som gillar post-rock och instrumentala musikaliska äventyr. Architects of Rain gör det bra med sina Ghost Notes, men kanske att jag skulle ha velat ha något lite mer dynamiskt och dramatiskt.