Recorded in various studios in Sweden incl. JM Studios in Gothenburg, Borg Music & Recording Studio in Stockholm, Music Family studio in Särö and Hope Studio in Gothenburg
Mixed & mastered by Erik Mårtensson

Released 2020-11-27
Reviewed 2020-12-11

aliensweden.com
aor heaven

In i framtiden, det måste vara en av de mest missvisande albumtitlar jag skrivit om på länge. Omslaget är däremot ganska fräscht, men det reflekterar väl inte direkt albumet det heller. Jag skrev positivt om Alien senast det begav sig, men många år har passerat sedan dess och Jidhed som kändes gammal redan då känns oändligt gammal nu – är väl verkligen riskgrupp för den här sjukdomen som härjar just nu. Utan att överdriva känns det som att det är väldigt mycket mer förflutet än framtid hos Jidhed. Men Bandet Alien, vad ska vi säga om dem och deras nya album förutom att det inte direkt beger sig in i framtiden?

Ganska typisk AOR egentligen, melodiösa och klämkäcka låtar och sådär – ungefär sådant som man kan förvänta sig. Sånginsatsen känns trött, låtarna lite mer vitala även om originalitet saknas. Inte speciellt mycket variation och även ett ganska långt album som närmar sig femtio minuter, tar lite lång tid att ta sig genom. Produktionen är ganska snygg och till och från relativt fartiga låtar, dessa låtar känns ibland som de kontrasterar med Jidheds sång som till och från känns lite mer död än levande – det är väl inte direkt lysande.

Into the Future är ett ganska bra album, låtarna är generellt ganska bra och den som gillar genren eller bandet kan nog tilltalas av detta album. Nackdelen är att någon borde ha talat om för Jim att han kanske skulle lämna över micken till någon annan, mixare Mårtensson har ju en grymt vass stämma och skulle passa bra, det finns andra också men Jim lyfter definitivt inte detta album. Det gör dock en del av låtarna, Time is Right är väldigt medryckande och är nog bäst på albumet, sedan finns det väl ytterligare ett par kul låtar som kan ses som tilltalande.

Gillar man Alien eller AOR är det ett bra alternativ, jag gillar det trots att jag har ganska svårt att förlika mig med hur tråkig, trött och ofta meningslös sånginsatsen låter. Kanske är det dags för Jidhed att hitta på något annat, kanske ska han skriva låtar, bra AOR kan han definitivt skriva och underhållande låtar. Det tycks lite som att Alien vill bege sig in i framtiden genom att titta i backspegeln, Into the Future är ett schysst album men det är väl knappast något för framtiden.