Mixed & mastered by Roberto Priori
Graphics & design by Aeglos Art
Band photos by Rita Granato

Released 2019-06-07
Reviewed 2019-06-07

burning minds group

Få album av dem jag recenserar snurrar speciellt ofta efter att jag skrivit om dem, och jag skulle gissa att procenten inom den melodiösa hårdrocken är bland de lägsta med tanke på hur mycket som släpps där hela tiden. Men sedan jag hörde Up for Anything 2012 så har den snurrat i min musikspelare, den finns på det USB-minne jag har i bilen som jag spelar när jag vill lyssna på annat än sådant jag ska skriva om. Det är ett grymt album som fortfarande inte känns det minsta daterat och jag har väntat på att Wheels of Fire ska följa upp det med något nytt och idag släpps uppföljaren som de finurligt nog döpt till Begin Again för med ett sju år långt hopp blir det ju lite av en återstart.

Skivomslaget är snyggt och vi känner igen den klassiskt melodiösa gitarrdrivna hårdrocken med snygga keyboards – vissa kallar det säkert AOR – som vi hörde senast det begav sig och sedan dess. Det är klämkäckt som tusan, sångaren är bra som tusan med bra sångmelodier och starka gitarrer. Flera riktigt potenta hitlåtar såsom singlarna Scratch That Bitch och senaste singeln This Night Belongs to You och några ytterligare återfinns bland de tolv som vi bjuds. Kanske dock ingen som slår Pain och Turning up the Radio från förra albumet på fingrarna. Men albumet är varierat inom den stil de håller och produktionen är fantastiskt snygg. En uppföljare som följer ganska väl i fotspåren från Up For Anything och vi bjuds väl inte direkt på något nyskapande.

Däremot bjuds vi återigen på riktigt vasst musikhantverk och det finns inte mycket att anmärka på när det gäller detta album – det skulle kanske vara att det föregående gjorde ett lite starkare avtryck än detta. Men detta album kommer säkerligen att fortsätta snurra och kanske får jag fylla på USB-minnet med ett dussin nya låtar nu så att jag även kan lyssna på denna när jag vill ha bra melodirock. Wheels of Fire fortsätter helt enkelt att vara riktigt starka och den som gillar melodiös rock/hårdrock, AOR eller vad du nu vill beskriva dem som kommer att bli riktigt imponerad av detta album. Done For the Day är det vassaste av spåren i mitt tycke och här finns en hel del som gör att man dras till albumet som jag tycket att man ska kika närmare på.

Rekommenderas, och det gäller för dig! Det är ett album man inte kan tycka illa om, det trycker på rätt knappar och illustrerar ett band som har förmågan att skapa fantastiskt bra melodiös hårdrock. Begin Again är helt enkelt ett av de finaste albumen i denna genre 2019 och det vore faktiskt ganska dumt av dig att inte kika närmare på ett så fint album – jag sätter i alla fall snurr på mina hjul så snabbt att de fattar eld och jag gör det medan jag lyssnar på detta album och sedan är jag done for the day.

Label: Art Of Melody Music/Burning Minds Music Group
Tre liknande band: Firmo/Vega
/Edge of Forever