Recorded at Atomic Stuff Studio (Isorella - Italy) with sound engineer Oscar Burato
Mastering by Roberto Priori
CD graphics by Aeglos Art

Released 2018-10-19
Reviewed 2019-03-29

burning minds group

När jag gräver i skivhögen som ska recenseras dyker det ibland upp lite gamla grejer, som Firmo vars debutalbum som soloartist släpptes i oktober. Det var ett tag sedan. Gianluca Firmo gjorde sig ett namn med Room Experience för ett par år sedan vilket fick Street Symphonies att uppmuntra honom att skapa något med eget där han själv står för det vokala. Rehab har han namngivit albumet, ett album som har ett dussin spår och när det tar slut har man hört allt. Dessutom har man hört ett höjdaralbum som jag nog varmt kan rekommendera, speciellt till den som gillar melodiös rockmusik.

Det är rockiga låtar med starka melodier och klämkäcka refränger, känns lite italienskt och kanske inte våldsamt nyskapande. Men lite smart har Firmo skrivit låtarna då han gjort dem klämkäcka men inte tjatiga, lite på samma sätt som exempelvis Ten att refrängerna är väldigt långa istället för upprepande. Smart. Bra producerat är det också och jag tycker att Firmo sjunger bra, inte fantastiskt eller suveränt men hans sätt att sjunga känns väldigt lämpligt för ett album som detta. Kanske kunde låtmaterialet ha varit lite mer varierat men det fungerar och speltiden känns sansad nog för att det ska hålla lyssnaren intresserad hela vägen – speciellt då inte ens de mest hit-betonade låtarna bygger på mycket repetition.

A Place For Judgement som inleder albumet är en riktigt trevlig låt, den är riktigt jävla bra helt enkelt och jag kan gärna spela den flera gånger om, flera gånger. Det är albumets vassaste låt men det finns flera av hög kvalité som exempelvis titelspåret som också tilltalar och jag skulle vilja påstå att det egentligen inte finns några större svagheter – kanske att avslutningen inte är lika vass som inledningen men samtidigt får man ju allting som avslutning och det i sig är ju inte så tokigt.

Rekommenderat album, så mycket kan jag lätt säga, och det utan att överdriva. Det är ett väldigt tilltalande album, inte det mest nyskapande och sådär. Men det som saknas i nyskapande kompenseras i vassa låtar som man bara vill sjunga med i – speciellt inledande låten, men det finns några till av nästan samma kaliber. Med det kan vi konstatera att Firmos album är riktigt bra och det vore nästan ett misstag av episka proportioner att inte kika närmare på det.

Label: Street Symphonies Records/Burning Minds Music Group
Tre liknande band: Room Experience/Wheels of Fire/Danger Zone