The Gravity of Fall (2017)

Mixed by Gabe Johnston
Mastered by Troy Glessner

Released 2019-09-27
Reviewed 2019-09-26

m-theory

Upplyst, det är vad amerikanska bandet Vintersea kallar sitt andra album. Det är ett album med ett omslag som påminner om Ayreons The Source i stil, såklart lite annorlunda men ändå samma känsla. Det ger en viss progressiv känsla men man kanske också kan påstå att det avslöjar att bandet har en kvinnlig sångare, det ser lite spännande ut, dramatiskt kanske man till och med kan påstå. Och musikaliskt är det också både spännande och dramatiskt, Avienne som står för sången erbjuder en imponerande stilistisk variation precis som bandets musik i sig.

Det är extremmetall i grunden, eller kanske progressiv metal som bygger mycket på Black Metal och Death Metal – det är progressiv extemmetall som bjuder på en ganska bred musikalisk variation där vi får nästan mainstreamsinglar som titelspåret varierat med mer extrema inslag. Ganska episkt kanske man kan påstå utan att överdriva. Med sex spår och knappa fyrtio minuter musik överdriver de inte alltför mycket utan det känns sansat, det är så att man vill ha mer när det tar slut snarare än att man önskar att det ska ta slut tidigare.

Illuminated träffar väldigt rätt, det är väl balanserat mellan det komplicerade och aggressiva, sånginsatsen är oerhört stark och låtmaterialet håller väldigt god klass där titelspåret känns vassast. Det är ett album där man får leta en hel del om man ska hitta något negativt och det är inte säkert att en sådan sökinsats ger speciellt mycket ändå. Det är dramatiskt, det är djupt, det är spännande och man dras till det även om det kanske saknar den där sista spetsen som de absolut bästa albumen har – det är dock ett väldigt tilltalande album som nog inte kan gå fel hos den som gillar den progressiva extrema metallen.

Snyggt album som imponerar på många sätt, jag har inte mycket annat att göra än att rekommendera dig att kika lite närmare på det. Visst kanske det inte går hem hos den som är mer måttligt imponerad av den extrema metallen för det erbjuds en hel sådana element så gillar man det finns det absolut ingen anledning att inte imponeras av vad Vintersea har att erbjuda.

Label: M-Theory
Tre liknande band: Enslaved/Agalloch/Eluveitie