Mixed and mastered by Markus Teske
Artwork by Stan-W Decker

Released 2019-10-11
Reviewed 2019-11-26

vandenplas.de

frontiers records

Dem är tillbaka, tyskarna i Vanden Plas och den här gången berättar de om ett experiment och Gideon Grace och hans resa. Det är en resa som kommer i två delar, den första kallas Awakening, Illumination kommer nästa år. Det är andra gången de gör storslagna koncept i två delar och nionde studioalbumet. Senaste studioalbumet jag skrev om hyllades stort och man kan väl utan att överdriva säga att detta bygger ungefär på samma sak, en teatraliskt progressivt metal-album som är första delen av två i en saga.

Vanden Plas har sin stil och man kan väl inte påstå att detta album skiljer sig särskilt mycket från de närmast föregående. Det byggs på samma stil, Andy Kunz låter fortfarande bra i sin sånginsats och det är tungt och progressivt, lite symfoniskt och teatraliskt – man behöver inte följa med i konceptet för att få ut något av låtarna. Albumet är ganska varierat och har ett stort djup, de berättar sin historia på ett väl genomtänkt sätt. Ljudbilden imponerar också, tungt, melodiöst och ganska fräscht. Dock tycker jag att det blir lite för mycket Vanden Plas mot slutet av albumet då det inte direkt bryter av mot vad de gjort tidigare och även om kontinuitet kan vara positivt så behövs förnyelse också och det är ganska sparsamt med sådan på detta album.

Kanske inte riktigt ett album i mängden men långt därifrån är det inte, Vanden Plas har kört sitt koncept utan att egentligen förnya sig ända sedan debuten 1994, det är 25 år – kanske är det dags att våga vandra lite längre från de invanda och nedtrampade stigarna. Men bara för att de inte direkt förnyar sig betyder det ju inte att Awakening är ett enfaldigt eller tråkigt album, jämfört med majoriteten av banden i genren är det ändå relativt fräscha och tiden har inte märkt dem alls lika mycket som den gjort med vissa band och även om det kan tyckas lite negativt i texten så är mitt intryck av Awakening väldigt positivt. Jag tycker väl att jag tenderar till att tappa intresset mot slutet av albumet, mycket på grund av att de inte direkt förnyar sig. Men Vanden Plas oförnyade ljudbild är fräschare än mångas mest avvikande och fantasifulla.

Bäst är nog inledningen som sätter an en ton snyggt och bra, slutet gillar jag minst då jag tenderar till att förlora intresset för albumet mot slutet. Men förlorat intresse mot slutet till trots tycker jag att detta album är riktigt bra, Vanden Plas levererar bra och solid progressiv metall som är både teatralisk och storslagen. Awakening är ett album jag tycker att man kan ta sig en närmare titt på, ett riktigt bra album.

Label: Frontiers Records
Tre liknande band: Dream Theater/Pagan's Mind/Rush